FIRE på svenska (säsong 2)

Jag undrar om det verkligen blir rätt med dina uttagsregler med tanke på att ditt mål är att klara Sequence of return-risk. Jag tror inte dina regler triggar rätt för att undvika den.

Inte helt säker hur jag ska förklara vad jag menar, men jag provar.

Här är några exempelspann över tid.

“Vanlig” avkastning på 8% om året är blåa mittenkurvan, sedan lite högre och lite lägre på de två andra kurvorna som är över och under.

Du kan med dina regler befinna dig en bra bit under den röda kurvan totalt, men om de tre senaste månaderna är “bra avkastning” så skulle du då med dina regler ta ut som om du befinner dig över den gröna kurvan.

T ex om faktiskt avkastning var som den svarta linjen nedan, där du i den röda cirkeln med dina regler då skulle ta ut från börsen för att sätta in på sparkonto, trots att du ännu inte hämtat dig från den dåliga avkastningen du hade de första åren:

Motverkar det verkligen SoR-risk om du tar ut från fonderna och för över till sparkonto, när du är nere i området under den röda kurvan?

Jämför med MonteCarlo-körningarna—inte skulle du ta ut från börsen och sätta in på sparkontona om du var nere i first percentile-området, även om börsen gått jättebra det senaste kvartalet?

Jag tror att för att verkligen hantera SoR-risk så behöver du titta på om du är över/under över total tid, inte om det gått bra eller dåligt det senaste.

Jag tänker att med helt vanlig ombalansering så hanterar man detta enklare/bättre.

Kanske kunde din regel i stället vara om du är över/under vissa success-rates för 100% aktier i MonteCarlon? Är du för lågt tar du från sparkontona.