Ja, titel i tråden när du annonserar klippet ![]()
Rör inget på YT.
Ja, titel i tråden när du annonserar klippet ![]()
Rör inget på YT.
Ny måndag och nytt avsnitt, eller nygammalt då, eftersom jag återvänder till ämnet uttagsstrategi när det blåser lite friskare på börsen. Nu får vi se om jag lyckas göra @aimhigher glad med rubriken också:
FIRE - på svenska #60 Tankar om uttagsstrategi 2.0 (Håller den fortfarande?)
Som vanligt blir det haltande liknelser, förmodligen något feltänk och anekdoter ur verkligheten. ![]()
Tack! Notisen kom som vanligt kl 09.00
tänker att jag gör två flugor på smällen och tittar på avsnittet i eftermiddag på arbetstid.
Bra med nytt avsnitt om detta för jag hade nog missat lite här.
Jag trodde du ALLTID plockade “lön” från dina fasträntekonton och sen fyllde på med nya Fasträntekonton med hjälp av uttag från ISK..
Intressant strategi men spontant känns den lite väl komplicerad, men väldigt genomtänkt:)
Jag har nog tänkt så enkelt som möjligt:
Går börsen bra, plocka ett kvartal i taget på ISK
Går börsen sämre plocka ett kvartal i taget från Räntfonder på ISK
Går börsen kass plocka från fasträntekontot
Men du plockar alltså ett kvartal i taget o tar ut från ISK och använder bara fasträntekonton om det behövs eller om börsen är inne i en riktigt dålig period
Jag tror du hade fullt fokus på ditt eget upplägg, då stirrar man sig lätt blind. ![]()
Nix.
Fast jag har ju inga räntefonder, så nu är det du som kompliceraer det. ![]()
Ja, precis. Om “uttagsregeln” triggas så använder jag fasträntekonton och sedan finns det som sagt regelverk för om de ska fyllas på också.
Det är nog inte mer komplicerat än så som du trodde det fungerade. Poängen är väl att så länge man har en plan som funkar för en själv och man inte gör dumma val beroende på börskurvan vid varje given situation, då är det lugnt.
Kommer du köra denna planen “in i kaklet” så att säga eller har du en “ny plan” på gång till “riktiga” pensionen?
Jag tror o hoppas att för varje år närmare riktiga pensionen så kan man “släppa” lite på allt vad planer heter, då ÄR man hemma och vet att det kommer funka på ett annat sätt.
TROR dom första två åren i FIRE är svårast, dom åren man helst inte vill ha en djup dipp i och när man inte vet hur det kommer funka,.
Jag hoppas på att 2-3år in i FIRE så är inte strategier eller pengar nått man tänker på ofta
Jag kommer väl att utvärdera efterhand, för det finns så många andra parametrar som kan förändra behovet. Men jag tänker ju dessa räntekonton som ett motvikt mot sequence of return risk framförallt. Så ju längre tiden går desto mindre viktiga blir de.
Den dag pensionen börjar ramla in är de troligen överflödiga, men så ska jag också eventuellt börja snatta från min usla tjänstepension vid 61 och då får jag väl också tänka lite kring behoven.
Tjoho, bara några månader kvar då alltså! ![]()
Det beror nog på hur snäv FIRE man valt. Jag tänker ju inte på denna så mycket annat än när det efterfrågas ett nytt avsnitt. Annars kastar jag ett öga varje kvartal för att påminna mig om hur jag tänkte en gång.
Jag undrar om det verkligen blir rätt med dina uttagsregler med tanke på att ditt mål är att klara Sequence of return-risk. Jag tror inte dina regler triggar rätt för att undvika den.
Inte helt säker hur jag ska förklara vad jag menar, men jag provar.
Här är några exempelspann över tid.
“Vanlig” avkastning på 8% om året är blåa mittenkurvan, sedan lite högre och lite lägre på de två andra kurvorna som är över och under.
Du kan med dina regler befinna dig en bra bit under den röda kurvan totalt, men om de tre senaste månaderna är “bra avkastning” så skulle du då med dina regler ta ut som om du befinner dig över den gröna kurvan.
T ex om faktiskt avkastning var som den svarta linjen nedan, där du i den röda cirkeln med dina regler då skulle ta ut från börsen för att sätta in på sparkonto, trots att du ännu inte hämtat dig från den dåliga avkastningen du hade de första åren:
Motverkar det verkligen SoR-risk om du tar ut från fonderna och för över till sparkonto, när du är nere i området under den röda kurvan?
Jämför med MonteCarlo-körningarna—inte skulle du ta ut från börsen och sätta in på sparkontona om du var nere i first percentile-området, även om börsen gått jättebra det senaste kvartalet?
Jag tror att för att verkligen hantera SoR-risk så behöver du titta på om du är över/under över total tid, inte om det gått bra eller dåligt det senaste.
Jag tänker att med helt vanlig ombalansering så hanterar man detta enklare/bättre.
Kanske kunde din regel i stället vara om du är över/under vissa success-rates för 100% aktier i MonteCarlon? Är du för lågt tar du från sparkontona.
Bra inlägg - jag ska gräva ner mig i detta mer när jag sitter vid en dator. ![]()
![]()
Det är dags att prata lite om försäkringar, dessa ständiga utgifter som få tänker på:
FIRE - på svenska #61 Tankar om försäkringar (Vad försäkrar vi och varför?)
Nu får vi se vad jag glömt den här gången… ![]()
Hmmm Men without hats och paraply som skydd … skyddar paraply lika bra som skyddshjälm? Eller räcker det med en försäkring? Får lyssna och se ifall dessa frågor besvaras i veckans spännande krim-drama ![]()
Jag hade inte någon bygghjälm hemma, därför fick det bli ett paraply i vinjettbilden.
![]()
Dags att deklarera sin oansvariga FIRE-livsstil! ![]()
FIRE - på svenska #62 Tankar om deklarationen 2026 (Vad har förändrats i FIRE?)
Sedan blir det uppföljning av avsnittet om försäkringar också. Har ni samma väder som jag idag så finns det nog tid att slå ihjäl med det här. ![]()
Rent formellt dras inte ROT-avdrag mot ens inkomster, utan mot ens erlagda skatt på dessa inkomster. Jag förstår självfallet vad du menar, och det spelar kanske mest roll om man har stora rotavdrag där erlagd skatt inte räcker till. 100000 i schablonintäkt, ger 30000 i kapitalskatt, och då blir 30000 maximalt rotavdrag. Så klart förenklat, det finns ju en hel del andra saker som påverkar utrymmet och/eller ska räknas före rot-utrymmet.
Glad Annandag påsk allihop! Men måndag är måndag så här kommer ett nytt avsnitt:
FIRE - på svenska #63 Frågor & svar (del 3)(Eller är det ett reaktionsavsnitt?)
Skräm bort börsångesten med en timme kommentarer från det gångna året, inklusive alla jag hade tänkt hinna med i julas. ![]()
Hade ditt trevliga sällskap under gräsklippningen idag, men det blev tyvärr inte någon dialog ![]()
Det var nog efter den där första (eller andra) kommentaren på din kanal som jag tyckte att jag skulle ändra mitt alias på YouTube så att det matchade på RT, det är alltså jag som är Vandraren_2010.
Vad kul att få höra mina tankar från närmare 1,5 år sedan! Jag minns mina visioner och i huvudsak har det blivit som jag tänkt. Första året som egen konsult (underkonsult till större företag) försökte jag hålla uppe tempot med ca 40-timmarsvecka och 35 dagar semester bara för att lägga lite pengar på kistbotten.
Idag jobbar jag 6-8 timmar per dag lite beroende på hur mycket jobb jag har och räknar inga semesterdagar. Jag känner att jag har svårt att ta ledigt bara för att vara ledig hemma men har inga problem att att ta hela och halva dagar för att göra ärenden och åka på semester. Det är som att jag behöver en anledning att ta ledigt.
Fredag eftermiddag försöker jag hålla fri för avkoppling, bastubad och After Work med sambon som är pensionär ![]()
Mina visioner nu är att om jag kan hålla nere arbetstiden framför allt på sommaren så kan jag tänka mig att jobba längre än till 60 år. Blir det för oflexibelt slutar jag. Jag har kollegor i branschen som är 65+ som försöker begränsa arbetstiden och jag ser deras problem att hålla emot när beställaren vill ha hjälp.
Återkommer om något år och berättar hur det går ![]()
Aha, Vandraren vandrar ut ur anonymiteten. ![]()
Härligt att det gått enligt planen. Det gör det ju verkligen inte alltid. Och det där med att nyttja ledigheten på rätt sätt är nog både en personlighetssak och en fråga om att öva in det. Det lät som härliga fredagar oavsett.
Det tar vi som ett löfte! ![]()
Jag har en fråga angående utvecklingen på ditt kapital, @angaudlinn . Det känns som att mycket av innehållet i din kanal som berör investering, allokering och planering syftar till att parera för de sämsta utfallen i en monte carlo simulering. Har du några planer för livet om utfallet istället följer några av de mer positiva scenarierna? Skillnaden mellan bästa och sämsta utfall är ju enorm, förutsatt att man har en (stor) del av sitt kapital investerad i aktiemarknaden.
Det stämmer och jag är medveten om det. Jag tror att det är för att jag känt att jag behövt möta just alla dessa invändningar och missförstånd, men så sakteliga kommer jag väl vidare i ämnet, tänker jag. ![]()
Jag valde FIRE för att få tid, men den tiden används inte primärt till saker som kostar mer pengar än tidigare, så just nu vet jag faktiskt inte vad jag ska lägga slantarna på om utvecklingen överavkastar likt exempelvis den 90:e percentilen i simuleringarna.
Men det är klart att blir det en enorm skillnad snart (säg inom fem år) så skulle jag säkert hitta fler saker att lägga pengar på, men jag vet inte vad i dagsläget. Bjuda särbon på nå’n resa kanske? Skicka en slant vidare till kidsen, köpa in nå’n som byter ut mitt ganska ålderstigna trädäck och ger trädgården en välbehövlig genomgång osv. Men inget av detta är ju på något sätt extremer heller.
En annan grej skulle ju vara att dra igång något som är mer eller mindre en förlustaffär, men som ändå är roligt… Kanske sparka mer aktivt liv i min lilla skivetikett. Vi får se helt enkelt.