Tack för tankarna. Kul att MC-avsnittet hjälpt även dig.
Pedagogiken i tidsavsnittet är nog lite beroende på hur man tar in saker. En del verkar rådigga och andra är mer tveksamma. Tanken här var ju att visa upp hela veckan och då är även andra saker viktiga, eftersom så många sedan “tar” av denna tiden för att få mer fritid.
Jag lovar att återkomma om jag kommer på vad jag ska lägga slantarna på då. Men just nu vet jag ingenting som skulle påverka i någon större mån. Faktiskt.
Klokt. Det är väl just de där sällanköpen som kanske kan påverka. Men jag har svårt att se att jag skulle handla fler vardagsgrejer eller drastiskt ändra t ex matintaget enbart för att pengarna finns.
Hej Jesper,
Jag är nyfiken på hur du tycker att man bör tänka när man planerar sin FIRE-resa, särskilt kring valet av modell och strategi. Har du några råd eller perspektiv att dela?
jag tänker nog att det väl är delvis det som hela kanalen går ut på. Då menar jag att tipsen nog finns utspridda där, men också att det inte går att ge en snitslad bana med facit för den som vill leva FIRE-liv för att det är olika för alla.
Så, hela “modell och strategi” förstår jag faktiskt inte riktigt, mer än möjligen att jag körde modellen “investera allt du inte behöver för att leva” framför det som en del kör “jobba så in i helvete och investera det”.
En central punkt jag kommit till insikt om under vägen är att min resa underlättades av att jag hade ett jobb jag trivdes med och lön som ramlade in, vilket fick mig att kunna ta mer risk än vad en uttråkad kontorsslav kanske gör om hen hatar sitt jobb. Det kortade min resa något, men hade ju kunnat ha omvänd effekt också.
Men, förtydliga gärna hur du menar med modell och strategi.
Jag tänker till exempel på att det finns flera olika inriktningar inom FIRE – Lean FIRE, Fat FIRE, Barista FIRE, Coast FIRE, för att nämna några. Den sistnämnda är något jag själv har fått upp ögonen för på senare tid.
Det jag egentligen är nyfiken på är hur du resonerade (eller skulle resonera) kring valet av modell. Alltså hur man landar i vilken inriktning som passar ens egen situation, riskvilja och livsstil.
Aha, du menar så. Jag anser nog att vilken som passar vem bäst tillhör det där med personligheten. Lean och fat handlar om möjlighet kontra prioriteringar. Lean är vanligare hos de som vill sluta så fort som möjligt och fat för de som vill leva extra gott under all tid de får över (förenklat).
Barista passar den med säsongslivsstil (anser jag) såsom de som vill resa mycket, säsongsjobba i turistindustrin etc. Coast är mer ett sätt att nå dit man vill i sitt eget tempo och passar ju någon som kanske drömde om “vanlig” FIRE men sedan insåg att livet kom emellan med barn och familj etc.
Men jag när en liten tanke med några “exempelpersoner”, så jag noterar dina funderingar och ser om det kan bli ett avsnitt på det temat framöver.
Ett tips, skriv gärna namnet på avsnittet när du lägger upp dem. YT gör det inte lätt att se vad ämnet är. Speciellt jobbigt om man scrollar runt bland inläggen och tycker att alla avsnitt heter “Tankar om”
Kanske missade det men om du nu har 1,5år i fasträntekonton varför plocka 1% av portföljen just nu när det är lite oroligt på marknaden?
Du har ju möjlighet att vänta lite med om balanseringen, eller är det så att du kör enligt plan oavsett hur marknaden går?
Jag spelade in i onsdags och har inte plockat ut än, så det kan mycket väl bli som för ett år sedan, dvs att jag tar från annat håll. Men… jag tänker hålla strategin, så det krävs större fall för att gå över i räntor.
Vi får se vad som händer under den närmaste tiden.
Vet faktiskt inte om detta varit uppe i ett avsnitt innan men är lite nyfiken på hur det “känns” att plocka UT pengar från konton efter alla år av att stoppa IN pengar?.
Jag gör min sista “inbetalning” nu i Mars och bara det kommer kännas konstigt, jag skall inte “nyspara mer”
Men att sen ta steget o börja plocka ut måste vara lite konstigt, även om du nu haft en ökning på sparandet.
Att du har mer än när du slutade hjälper väl “ångesten” att plocka ut pengar lite
Jag har månatlig överföring från nichbank till storbankens lönekonto. Det känns inte konstigare än den tidigare löneutbetalningen då den tjänar samma likviditetssyfte.