FIRE på svenska (säsong 2)

Har du jämfört exakt med mina förutsättningar? Jag är ju unik vet du …

1 gillning

Nix, men jag noterade att du fick med historiens dyraste månad i din testperiod. :smiley:

en ny vecka av möjligheter står på tröskeln. Hur ska jag nu fördriva tiden? :sweat_smile:

FIRE - på svenska #68 Tankar om en typisk FIRE-dag (Vad gör du hela dagarna Jesper?)

Jag följer också upp solcellsdiskussionen )och konstaterar att det snart gått två FIRE-år, varav ett utan bil).

7 gillningar

Hög igenkänning på de däringa FIRE-dagarna. Jag tränar lite mer och ser lite mindre film annars samma lika.

En annan reflektion är att FIRE-dagar och pensionärsdagar borde vara ungefär detsamma. Om det är så svårt att förstå vad en FIRE-person håller på med om dagarna hur ska då “folk” våga gå i pension?

3 gillningar

Kanske handlar detta om förberedelsetiden. Alla vet att en dag kommer pensionen. De som tvingas till den i förtid trivs oftast sämre. Många i arbetslivet verkar likställa FIRE med det sistnämnda och inte vad det mer påminner om; det förstnämnda.

Min mentala bild av dig är att du sorterar sladdar och pillar dig i naveln.

2 gillningar

Sladdsorteringen kommer, när alla musikmaskiner hittat tillbaka till studion. :rofl:

Och du sa inte emot navelpillandet :laughing:

Två rätt av två! :partying_face:

1 gillning

S k avsiktligt upprätthållande av spänning :zany_face:

1 gillning

Fint avsnitt och hög igenkänning. Utan stress är allt såå mycket mer njutbart :folded_hands:

1 gillning

Jag satt och väntade på att du skulle prata om att läsa och lära sig saker. Du nämnde det, men först mot slutet och lite i förbifarten (om jag inte zonade ut och missade). Det tänker jag att jag kommer att göra mycket, inte bara pärm till pärm utan att få ramla ned i ett kaninhål närhelst nyfikenheten slår till om släktskapet mellan kungahusen, trefassystemet, etymologin bakom namnen på frukter eller vad det nu är som fladdrar förbi i medvetandet :slight_smile:

4 gillningar

Hej! Första stort tack Angaudlinn för avsnittet om 4% regeln. Jag hade helt missat att ISK-skatten så klart ska räknas med där vilket var en nyttig men dyster upptäckt.

Vad är dina tankar kring Hedonistiska rullbandet och FIRE?

1 gillning

Stort tack för de orden och att avsnittet gjorde nytta. Beklagar att det slängde en pinne i två mellan ekrarna i cykelhjulet. :smiley:

Jag har tänkt göra något om livsstilsinflation framöver. Vi får se när det blir. Jag verkar inte ha anlag för just det själv. :joy:

Tjoho, samtidigt som all oro i världens skapar rubriker står vi på en ny börstopp! :wink:

FIRE - på svenska #69 Tankar om All Time High (Borde jag sälja nu?)

Några provocerade kommentatorer får också svar. :smiley: :+1:

7 gillningar

En fråga på ett annat ämne än veckans avsnitt. I ett gammalt avsnitt pratade Moa om hur man när man går in i FIRE kan ha en sorts “avtändningsperiod” och att det tar ett tag innan man hittar in i en ny vardagsrutin utan de mjuka värden som ett jobb ger förutom lönen. Hade du en sådan period och hur navigerade du igenom den?

3 gillningar

ATH är kul. Speciellt i FIRE :slight_smile:

Senast idag lr just nu iaf :partying_face: Det kan gå över senare under dagen. Jag kollar ju lite oftare än vad du gör :wink:

1 gillning

Bra fråga att få återkomma till, men jag tror att min s k “FIRE-prao” under flera somrar innan jag slutade gjorde att övergången blev lättare. Att jag jobbade i icke-vinstdrivande verksamhet och spenderade dagarna med att syssla med “mjuka värden” tror jag också är en ingrediens.

Men med det sagt: Första halvåret handlade mycket om att landa i vardagen och insikten om vad jag “ställt till med”. :joy: Sedan drog jag igång kanalen och den låter mig kontemplera flera av dessa frågor och stöta och blöta dem med mig själv. Så jag behövde nog inte navigera så mycket faktiskt, men att driva med strömmen och se till att fören pekade rakt fram.

3 gillningar

Ja, det är nog dags att kolla lite så jag har nåt glatt att säga i nästa avsnitt (när nu surmular och sådana som målar fan på väggen hittat till kommentarsfältet). :rofl:

1 gillning

Hur länge var du ledig på somrarna när du FIRE-praoade?

7-8 veckor ungefär, lite beroende på år, men då var den sista månaden innan också en nedtrappning på jobbet, ofta med uttag av flextimmar osv.

1 gillning