FIRE på svenska (säsong 2)

-Nä, nu jäklar e’ de’ nock!

FIRE - på svenska #70 Tankar om tillräcklighet (När är det lagom?)

Det fanns också många domedagsprofeter som behövde bemötas efter förra avsnittet. :smiley:

7 gillningar

FIRE - på svenska #71 Tankar om ränteavdrag (Är det dags för utfasning?)

Ducka er och ta fram popcornen… :military_helmet: :collision: :popcorn:

2 gillningar

Tack för ännu ett bra avsnitt! Du säger i början av dagens ämne att det är fullständigt rimligt att man får kvitta ränteutgifter mot ränteintäkter (inkomst av kapital i vidare bemärkelse). Menar du alltså att du tycker att den möjligheten borde finnas kvar?

Att skatta på netto i stället för brutto känns rimligt. Riktig vinst i stället för nån vinst man inte egentligen har.

Samtidigt, varför bara kvitta kapitalnetto, varför inte alla inkomster? Man kan lika gärna ha lånat sig till att ha en bil så man kan åka till jobbet för att få en inkomst. Det finns ett netto där med.

Det är därför man får göra reseavdrag mot tjänsteinkomst. Men, lagstiftaren är väldigt restriktiv med avdrag eftersom det komplicerar och lätt skapar olika utfall för de “starka” i samhället som håller koll på alla avdrag eller kanske köper deklarationshjälp och mellan de “svaga”, som man vill hjälpa, som ofta skulle missa att begära alla avdrag.

Så över tid har avdragsmöjligheterna blivit väldigt små. Ränteavdrag är dock lätt att hantera automatiskt för de flesta.

Vad gäller ränteavdrag tror jag de flesta tycker det är rimligt att kvitta ränteutgifter mot ränteinkomster. Att man också kan få skattereduktion utan kapitalinkomster att göra avdrag ifrån har sin grund i att man via fastighetsskatten (som nu kallas fastighetsavgift) betalar skatt på den naturaintäkt man får av att ett ägt boende förser ägaren med boende utan att denne betalar hyra. Så skattereduktionen ska hantera att man bara ska betala skatt på nettoinkomsten (hyran som man slipper betala minus ränteutgiften).

Det vore därför rimligt att bara tillåta ränteavdrag mot kapitalinkomster och fastighetsavgift/fastighetsskatt, och inte mot tjänsteinkomster. Men, skattereduktionen levde kvar i existerande form när fastighetsskatten begränsades.

1 gillning

Angående avsnittet om ränteavdrag. Det hade varit intressant att höra om hur ränteavdraget påverkar en person i FIRE, dvs person utan inkomst. Jag vet ju att du @angaudlinn inte är i den sitsen själv men det hade varit intressant att få det klarlagt.

Sedan en allmän önskan. Vissa “textovers” kan du ge några sekunder till, ibland hinner man knappt läsa texten. :slight_smile:

Uppskattar din kanal!

3 gillningar

Bra tankar där. Det finns säkert utrymme för mer i ämnet, speciellt efter alla kommenterarer (som jag just nu sitter och drar i inför morgondagens avsnitt). Jag hoppas att räkneövningen i måndags iaf gav några insikter.

Jag ska tänka på textdelen. Jag tycker själv att det brukar vara nog och att jag låter viktigare grejer ligga längre, men kortare om det är rättningar av felsägningar. Men, det är lätt att bli hemmablind så jag tar det till mig.

Och tack! :smiley:

1 gillning

FIRE - på svenska #72 Tankar om sociala medier (Blir det mer eller mindre under FIRE?)

Efter förra veckans siffror och ekonomisk politik får vi se till att landa i lite FIRE-filosofi igen. Det behövs säkert nu när börserna öppnar… :military_helmet:

2 gillningar

En sen kommentar på avsnitt #69:

Du säger vid 13.42 att man är som en fluga. Eller ett bi; även om ett flyger bort dör inte hela kolonin.

Det stod ut som en riktig tankeställare för mig. Mindwarping. Det är motsatsen till hur mitt ego vill uppleva sig självt och en brutalt ödmjuk, och säkert sund, hållning.

Tack för att du satte ord på det. Det är sådana perspektivskiften som gör det kul att lyssna!

2 gillningar

Stort tack för den fina återkopplingen. :heart:

1 gillning

FIRE - på svenska #73 Tankar om två år utan jobb (För 730 dagar sedan stängde jag dörren…)

Det var ju klart att jag behövde fira och prata om de två år som gått när jag nu spelade in på årsdagen av min sista arbetsdag och därmed årsdagen av min första FIRE-dag. :partying_face:

6 gillningar

Grattis till 2-årsdagen! :partying_face:

2 gillningar

Grattis!

Många kloka tankar. Stor igenkänning på resonemanget om FIRE-tal och tankar kring bortfall av inkomst efter det. Jag är 100% på team Jesper där. Om man redan bestämt sig för vilket tal som gäller och inrättat sin kalkyl och vardag efter det så är det ju egentligen ointressant om man kunde ha sparat ännu mer efter det eller inte.

Sedan som du säger så kan man ju ha ekonomi och portfölj som ett intresse efter det om man vill :slight_smile:

1 gillning

Grattis, härligt att du är så nöjd med din tillvaro. Men var är bloopers?:joy:

1 gillning

Det fanns nästan inga och det bortklippta var inte kul. Det blir säkert mer karv nästa gång. :sweat_smile:

FIRE - på svenska #74 Tankar om sommarhus (Drömmen om den egna stugan)

Sommarstuga hej hej sommarstuga
Ge mej ditt lugn nu, ge mej din frid
Ge mej allt jag vill och skön fritid
Sommarstuga hej hej sommarstuga
Taket det läcker, det är som en strid
det ger sommarångest tills hösten tar vid…

:smiling_face_with_sunglasses: :scream: :house_with_garden:

4 gillningar

Är det endast drömmar du pratar om idag eller tillkommer mardrömmar där du blir jagad (typ PacMan)?

1 gillning

Pacman är löneträlen som äter lyckopiller för att orka springa i hamsterlabyrinten. Spökena är FIRE-folket som påminner honom om vad han skulle kunna vara. När de börjar blinka blått, det är då Pacman börjar gaffla om samhällskontraktet.

Ibland får han körsbär och nycklar och sådant. Det är löneökning och titlar. Men i långa loppet dör han ändå…

:wink:

8 gillningar

Det var en bra beskrivning av arbetslivet :rofl:

1 gillning

Like:a och hajpa nu så kanske vi kan få se en sån här skymta i bakgrunden snart - APC–2 - teenage engineering

1 gillning