FIRE på svenska (säsong 2)

Min platta är pressad hos MPO i Frankrike. Det tycker jag är ännu vassare. :smiley:

Men ja, en dubplategraverare hemma vore iofs ganska coolt det också.

4 gillningar

FIRE - på svenska #75 Tankar om FIRE i media (Hur skrivs det om FIRE egentligen?)

Idag följer jag upp alla kloka tankar om sommarhus samt kastar mig in i lite mediakritik. :sweat_smile:

3 gillningar

Tack, i brist på avsnitt så lyssnade jag en gång till på förra veckans avsnitt igår morse.

1 gillning

Intressanta tankar och reflektioner i vanlig ordning.

FIRE-konceptet skapar ju iaf känslor hos betraktarna. Allt från “Coolt. Jag vill också!” till tråkigare sidor som “eländig knäckebrödstillvaro” och alla åsikter i RT-tråden om “samhällskontraktet”.

Alla som jag träffat som verkligen är i FIRE/FI är betydligt mer chill med det hela. Resan dit kan ha varit något av ett äventyr men väl där så är det synnerligen odramatiskt. Liv som liv liksom.

Kanske man skulle fokusera hela diskussionen på resan dit och väl där bara konstatera att det är som vilken fri tid som helst bara det att den sker lite tidigare än för de flesta pensionärer?

3 gillningar

Man kan se det som inarbetad semester :sweat_smile:

4 gillningar

Vill gärna lyssna där du och Miljonär innan 30 samtalar men såg ingen länk på din YouTube-kanal. Kan du dela den?

1 gillning

Vi samtalade inte och jag glömde såklart lägga in länken, men här är textintervjun iaf:

Tack för att du uppmärksammade mig. Nu är länken tillfogad avsnittet också. :+1:

1 gillning

FIRE - på svenska #76 Tankar om fokusskifte (Hur går man från flitigt sparande till spenderande?)

En extra shoutout till @Archibald vars fråga jag lånade in också eftersom den anlände lagom till avsnittets inspelande.

3 gillningar

Underbart! Ser fram emot att lyssna :star_struck:

1 gillning

Bra avsnitt och det märks att du är en pedagog. :grinning_face:

1 gillning

Tack, och vilken tur, för jag har nog inte klippt bort så mycket i modern tid. Det var en lagom splittrad inspelningsstund. :joy:

@angaudlinn Hur är tanken med 50 Hz(?)-brummet, förresten? Är det nåt du jobbar på?

Jag mosade den senaste genom EQn men kan ha missat förra. Vilket avsnitt lyssnade du på?

Sista var bättre än avsnittet innan (de enda jag lyssnade på idag), men jag hör det fortfarande.

Bastunga och ungdomliga dunka-dunka-lurar :sweat_smile:

Okej, jag får testa lite voodoo till nästa gång. :+1:

Det är Bose knäppa profil. Går inte att ändra på den.

Jag anade det. Min AKG är betydligt rakare i frekvenskurvan.

Jag har rakare/referenslurar med (HD600) men de kör jag inte till mobilen. Nog mer realistiskt att folk har dynamisk EQ a la Bose och Airpods för podcasts.

1 gillning

Äntligen haft tid att lyssna! Stort tack för ett mycket pedagogiskt svar! Lego alltså! Jag känner mig lugnare efter att ha lyssnat och fått ditt perspektiv på de där tankesnurrorna. Skrattade även gott vid 26:00 när du säger ”..:och att det känns lite jobbigt.” :joy:

1 gillning

FIRE - på svenska #77 Tankar om alternativkostnad (Vad kunde jag tjänat om jag låtit bli?)

Bara tänk så mycket mer pengar du haft om du aldrig köpt något alls! :zany_face: