FIRE- Uträkning från 65 år istället

Exempel: Två personer med ca medianlön, 33k per månad som behöver totalt 25 000 kronor för att klara sig per månad. Om vi antar en pensionsålder vid 65 år.

För varje år som personerna går tidigare behövs: 12×25 000 = 300 000 kr

• (missade tjänstepensionsinbetalning och avkastning) + (missad allmän pensionsinbetalning och avkastning)
  • Avkastningen på sitt kapital man har sparat

Gå vid 64 år blir inte så komplicerat då det inte finns så mycket avkastning att räkna på åt båda hållen

300 000 kr + 36 000 kr + 126 000 kr - 0 kr = 462 000 kr

Missar jag något?

Någon som har en bra formel på denna uträkning från 65 år?

Med tanke på att du endast är 19 år gammal så blir det nog bra när du väl blir pensionär.
:innocent:

Som jag tänker blir det bara på en höft hur du och ni än gör. Det är för många variabler som ändras. Jag har själv yxat lite för att se vad som händer om jag går vid 50, men beroende på små förändringar här och där så slår det ganska mycket i andra ändan.

3 gillningar

Du som är 65 år kan kanske berätta?

Är inte 65 ännu, så sorry.
Menar du att din nuvarande ålder inte spelar någon roll i dina antaganden?
Som nämnts tidigare finns för många variabler för att göra ens en uppskattning.

@disc0, Vad gör att du fått för dig att TS har så många år fram till pension?

@Robert101, jag är 50 och har försökt mig på ett Excel ark som ska kalkylera fram hur mycket som jag och min sambo behöver för att tryggt klara oss på i sparad TP och Pension, +Sparkapital. Och kan i den då se år för år vad det skulle innebära att gå vid olika åldrar baserat på hur mycket vi idag lägger på sparkontot.

Men det blir ändå många parametrar att få med som kan påverka hur det kommer bli. Just nu så känner vi oss trygga att kunna växla över från arbetsför till arbetsfri om ca 4-5 år.

En viktig parameter att ta hänsyn till är, vad händer dagen en av oss lämnar jordelivet, speciellt då vi har särkullbarn att ta hänsyn till som ska ha sitt arv utbetalt just då. Fick oss att se över våra livförsäkringar och även planerat ta kontakt med jurist för att skriva ordentliga papper för framtiden.

Det finns inget i hans första inlägg som säger något om hans ålder, därav :innocent:

Varför nämner du att du är 50 år gammal om ålder i sammanhanget inte spelar någon roll?

Jag har inga onda intentioner med mina inlägg men ber härmed om ursäkt för eventuellt sårade känslor.
Förlåt!

2 gillningar