FIRE och pensions kombo

Många pratar om FIRE, vilken summa som krävs, vilken % man vågar ta ut långsiktigt och som är hållbart så kapitalet inte äts upp.

Men egentligen är ju det intressanta vilket kapital som behövs om man tex vill gå i pension mellan 50-55 och leva FIRE fram tills pensionen kickar igång, och därefter sänka uttagen från fonderna.

Låt oss låtsas att 70 år blir pensionsåldern, vilket kanske iofs är i underkant när det väl är dags.

Tex: man tar ut 5% av fonderna per år mellan 55-70 år. Från 70 år när pensionen kickar igång så sänker man uttagen till 3% per år när pensionen bidrar.

Vad tror ni om detta? För då skulle man ju kunna gå FIRE tidigare med en lite lägre summa än planerat. Eller förslag på någon annan variant?

Vi planerar att börja ta ut viss tjänstepension och fylla upp från eget sparande till önskad utgiftsnivå, då vi slutar arbeta en bit innan 60.
Från 64 års ålder lyfter vi allmän pension varvid behovet att tulla på eget sparande minskar.
Från 67 börjar vi ta ut övrig tjänstepension och privata pensionsförsäkringar och då behövs inget tillskott från eget sparande.

4 gillningar

Hur har ni planerat? Tex 5% per år i 15 år och sedan minska till tex 2-3% per år när ni börjar ta ut pension?

För då kan man ju gå FIRE tidigare med en längre summa.

Lite grovt ser planen ut så här:

4% i kombination med ITP2 (uttagslängd 20 år) från 59 års ålder.
Från 64 1%
Från 67 0%
Från 80 troligtvis 0% då vi nog har sålt villan

Sedan ligger vi i nuläget med mer än 5 års utgifter på sparkonto så nuvarande sura börsläge skall vi nog rida ut utan att sälja på botten (ta i trä)

2 gillningar

Ok, då behöver ni bara ta ut ett par % under ett par år. Låter som en bra sits.

För min del blir det nog ca 15-20år med uttag innan pensionen börjar delas ut. Så funderar på vad som är bäst och hållbart för den perioden samt så att det bli kvar en summa som sedan kan fortsätta växa. För man vill ju inte tömma allt privatsparande heller.

Det man får tänka på, och som gör att jag tycker att det är så svårt att räkna på, är att pensionen man väl får om man slutar 20 år i förtid är mindre än det som syns på min pension. Garantipension kan man förmodligen räkna med men om det blir något mer vet jag inte hur man får fram. Tjänstepensionen är förmodligen lättare men jag vet inte hur man ska räkna där heller.

1 gillning

Det finns nu en funktion på minpension (tror t.o.m. @janbolmeson nämnde det nyligen) för att se hur mycket man kommer får ut om man slutar jobba när man tex är 55år. Den borde väl vara nära sanningen?

1 gillning

Ja, nämns i denna tråd:

Fast om man siktar på FIRE är man ju troligtvis yngre än 55 när man går i pension. Troligtvis så ung som 40.