Fire - uttagsfas

Hej alla kloka!

Jag är inte Fire än på bra tag men gillar att ha kontroll på läget hur jag bör göra med uttagen när jag väl kommer dit. Har därför några frågor som jag hoppas ni som redan är Fire kan besvara. Gärna så lätt som möjligt så även jag som inte är så hemma på detta förstår.:joy:

Vill ha så lätt och enkel uttagsstrategi som möjligt, så vad är enklast? 5 årsutgifter på vanligt räntekonto och resten i globalfond indexfond?

Hur går jag tillväga rent praktiskt när jag ska ta ut pengar, tar man ut från räntekontot varje månad/ halvår eller årsvis?
När, i vilket läge, fyller jag på räntekontot så det inte sinar?

Måste jag/bör jag ha 50/50 med global index och räntor när jag ska placera 25 årsutgifterna eller “räcker” det att investera 100% i global indexfond och ha 5 årsutgifter på räntekonto?

Kan man/ bör man ha allt samlat på samma bank eller är det för riskfyllt?

Tack tack på förväg för svar !

2 gillningar

Inte där, men nu är det mest dagar kvar, så…

Jag kör två år på räntekonto och resten i 100% fonder ja (men jag har home bias). I mitt fall spelar låga kostnader in. Med högre faktiska kostnader är det säkert klokt med mer torrt krut.

Jag skissar på en strategi att nalla av räntepengarna vid nedgång. -10%, så tar jag 1/3 av kvartalets slantar från räntekontot. -20% så tar jag 2/3 och vid -30% hela. Detta är dock bara en skiss så här långt.

Lite omvänt, fast med snittavkastningen adderad. I så fall vid +18, +28 och +38 kanske. Återigen, en skiss från min sida.

Har du den metala styrkan att tåla nedgång så talar forskningen för att det funkar fint med 100% fonder, men är du en petare och riskerar att sova oroligt är 60/40 till 80/20 vettigare. Men eftersom du nämnt fem år utanför så glöm inte räkna dessa till räntebiten.

Är det investerat så ska en räcka, men vill du ta höjd för IT-strul etc kan ju två eller tre vara lämpligt. Tänker du på insättningsgarantin så är den bara aktuell när det kommer till räntekontot.

Planera på! :smiley: :+1:

tillägg: Jag hittade min tidigare skiss på ämnet, den var hyfsat i fas med hur jag mindes:

3 gillningar

Stort tack för att du tagit dig tid och för dina värdefulla svar ! Tänkte ett tag att jag kanske borde ta hjälp av rådgivare när det väl bli dags, men efter dina svar så känner jag mig lite tryggare i att detta kanske jag klarar själv och att man inte behöver göra det så jättesvårt! :sweat_smile: Lycka till när det väl bli dags för din Fire!

2 gillningar

Tack, jag pingar in lite andra tomtar för tankar: @axr @AC72 @JFB @SNS och det finns ju fler på forumet som bara behöver hitta hit.

Sedan finns det säkert inte ett svar så oavsett hur tankarna går behöver du hitta din egen modell och vad som rimmar med din situation och person.

Lycka till på vägen! :smiley:

2 gillningar

Vi har 5 årsutgifter på sparkonto där vi månadsvis förde över till lönekonto.
Ombalansering sker årsvis, så att sparkonto fylls på igen vid positiv avkastning.
Tanken med så mycket som 5 årsutgifter är att undvika försäljning av aktiebaserat kapital vid ett större/längre börsfall.

I uttagsfasen är det viktigare med värdebevarande än tillväxt.

6 gillningar

Tack för svar! Är kapitalet ni har investerat, 100% aktier i global index? Använder ni er utav en eller flera global index i så fall?

Nej, vi har lägre risknivå, 50% är i aktier varav den största delen i globalt index.

2 gillningar

Okej, tack! Är det någon särskild räntefond som ni kan rekommendera, om man väljer att ha lite lägre risknivå?

Vi har SPP Obligation A SEK ( Storebrand ), men i nuvarande ränteläge är fasträntekonton ett bra alternativ.

1 gillning

Tack så väldigt mycket för svar och goda råd! :sun_with_face:

1 gillning

Jag har funderat och gjort kalkyler för flera olika scenarier.

Jag landar dock alltid tillbaka i att för mig så är 3 årsutgifter på räntekonto och resten i en porfölj med 100% globala aktieinnehav det som känns bäst för min risknivå.

Månadsvis överföring från räntekonto till konto för utgifter, sen balansera om från kf till räntekonto en gång om året (vid positiv avkastning)

Jag har format mitt liv till att ha så låg overhead kostnad i form av fasta utgifter som möjligt, så om det skulle bli en långvarig nedgång på börsen så kan jag justera mina utgifter istället för att oroa mig över intäkterna.

2 gillningar

Tack för att du delar med dig! Jag är inne på samma fast med 5 årsutgifter på räntekonto, annars går tankarna exakt likadant. Vet ni förresten vilken bank som just nu erbjuder bäst räntekonto ? ( fria uttag)

Mina tankar också. 5-7 års utgifter på sparkonto, resten i globala indexfonder.
SBAB har 4,05% på sitt 3-månaders konto, det tror jag är rätt bra.

1 gillning

Tack !! Ska kolla upp SBAB närmare.:+1:

1 gillning