Fire - uttagsfas

Inte där, men nu är det mest dagar kvar, så…

Jag kör två år på räntekonto och resten i 100% fonder ja (men jag har home bias). I mitt fall spelar låga kostnader in. Med högre faktiska kostnader är det säkert klokt med mer torrt krut.

Jag skissar på en strategi att nalla av räntepengarna vid nedgång. -10%, så tar jag 1/3 av kvartalets slantar från räntekontot. -20% så tar jag 2/3 och vid -30% hela. Detta är dock bara en skiss så här långt.

Lite omvänt, fast med snittavkastningen adderad. I så fall vid +18, +28 och +38 kanske. Återigen, en skiss från min sida.

Har du den metala styrkan att tåla nedgång så talar forskningen för att det funkar fint med 100% fonder, men är du en petare och riskerar att sova oroligt är 60/40 till 80/20 vettigare. Men eftersom du nämnt fem år utanför så glöm inte räkna dessa till räntebiten.

Är det investerat så ska en räcka, men vill du ta höjd för IT-strul etc kan ju två eller tre vara lämpligt. Tänker du på insättningsgarantin så är den bara aktuell när det kommer till räntekontot.

Planera på! :smiley: :+1:

tillägg: Jag hittade min tidigare skiss på ämnet, den var hyfsat i fas med hur jag mindes:

3 gillningar