Fjärrvärme vs. värmepump vs. annat?

Man kan olika aspekter på det där med energieffektiviseringar, och de flesta räknar bara avskrivningstid precis som all solcellsbyggare gör.
Då glömmer man att värdet på huset ökar med åtgärderna. för solceller har siffran 14% angetts i en undersökning.
En Mäklare som värderade vårt hus sa, när han tittade upp på taket, “Du, det där du har på taket höjer nog värdet på huset med 300-350-tusen” och så mycket har det inte kostat!
Värdeökningen får man tillbaka när huset säljs.
En annan aspekt är det där med mindre beroende av köpt energi, själv tycker jag det känns oerhört skönt att var så lite beroende av köpt energi, med tanke på att priset på energi åker upp. Fjärrvärme 30% i vissa fall, elskatten höjs te.x.
Mitt hus (i mellansverige) har ännu inte någon fjärrvärme påslagen för värme, utan enbart för varmvatten, få se hur länge vi klarar oss utan att slå på, har vi tur går det hela vintern.
Har dock en del kvar att göra på vinden, ska öka vindsisoleringen från 45 cm till ca 90 cm
Om många sätter igång att spar el och värme så minskar efterfrågan och då sjunker priserna enligt klassisk ekonomisk teori efterfrågan-utbud. Mindre efterfrågan = lägre priser
Sist men inte minst har vi miljöaspekten. Jag har haft solcellsanläggningen i 6,5 år nu, och den har hitintills sparat över 36 ton koldioxid motsvarande 1080 planterade träd och har producerat 92.400 kWh, snart avskriven…
Det känns så himla skönt i dessa tider bara…