Exempel på hur det kan se ut med fjärrvärmeförbrukning under en månad (jan 2022).
Översta röda är inkommande vattentemperatur. Gröna är returtemperaturen.
Exempel på hur det kan se ut med fjärrvärmeförbrukning under en månad (jan 2022).
Kan man påverka sin fjärrvärmekostnad nämnvärt egentligen? Betalade 3000kr på sista räkningen.
Beror på vad du har för utrustning i undercentralen, är den gammal kan du byta till ny med bättre reglering som sänker returtemperaturen och på så sätt får du bonus från fjävärrmebolaget. Finns lite andra åtgärder också, tips:
https://www.goteborgenergi.se/foretag/fjarrvarme/sa-sanker-du-returtemperaturen
Berätta gärna mer för det här var nytt för mig. Varför vill man att returtemp. ska vara låg? Och vem pratar man med om detta, fjärrvärmebolaget?
Fjärrvärmebolagen vill ha så låg returtemp som möjligt för att deras anläggningar blir mer effektiva då, och ger därför rabatt/bonus om man ger tillbaka så kallt vatten som möjligt. Mer info här:
https://www.stockholmexergi.se/content/uploads/2019/11/Fjärrvärmehandboken-nov-2019_final_web.pdf
Du kan säkert kontakta din leverantör också för mer info.
Bolaget jag är knuten till har inget sådant prissystem.
Inga rabatter och inget straff.
Fast kWh pris oavsett temperatur tillbaka.
Hur man optimerar användningen av fjärrvärme har stor betydelse. Har lyckats få ner min egen förbrukning med 40% genom att installera inomhusgivare som sänker framledningstemperaturen i värmecentralen om innetemperaturen blir för hög (Många besökare hemma radhuset eller kraftig solinstrålning från stora fönster i söderläge). Tricket är att INTE strypa värmen vid de vattenburna elementen eller golvvärmeslingen med termostater (Fullt öppna om möjligt). Bättre att strypa nere i fjärrvärmecentralen. Vissa av fjärrvärmeleverantörerna har även flödestaxa, då gäller det att optimera så att avkylningen blir så stor som möjligt på primärsidan av fjärrvärmen, (ingående vs utgående temperatur, för att hålla flödet så lågt som möjligt. Finns jättestora pengar att spara på detta.
Jag bor i en samfällighet med undercentral. Värmeleverantören installerade ett nytt styrsystem för ett tag sedan. Det finns inomhusgivare i några hus som gör att nivån på hela systemet hålls på rätt nivå. Det nya systemet gjorde stor skillnad. Innan var grundläget hos fjärrvärmen att elementen var jättevarma och termostaterna var nödvändiga för att hålla dem i sckack. Nu är värmen mer balanserad från början och termostaterna inte lika kritiska för att hålla värmen på rätt nivå. Har elektroniska termostater, ett Danfoss Link system.
Intressant tråd! Vi flyttade i mitten av januari in i ett 125kvm hus, som även har två radiatorer i källaren.
De två veckorna, i södra Sverige, kostade 2000kr i uppvärmning. Jag har klurat på hur fjärrvärmesystemet går att optimera, och en inomhusgivare känns ju givet iallafall. Vet ni om det går att ha flera, eller beror det på hur rören är dragna?
Ser att Stockholmsenergi anger 50 grader som gräns för returtemp för bonus/malus.
Det är ju ganska högt.
Mitt system brukar ligga på runt 30 grader.
Det intressanta är att fjärrvärmebolagen sätter sitt pris utifrån kostnaden att byta till bergvärme, svårt att sänka kostnaderna när det fungerar så
.
Vi har dessutom ca 60% av kostnaden i fasta avgifter som medför att det är lönnlöst att försöka optimera mer
.