Spara på fjärrvärme i lgh

Jag vet ungefär hur fjärrvärme fungerar. Rätta mig om jag har fel.
Hetvatten från Eon (hos oss) i ett slutet system kommer fram till värmeväxlaren i bostaden/brf. Där ”tvättas” värmen av genom att två rörsystem med kallare vatten ”slingrar” sig runt hetvattnets rör. Det ena kallare rörsystemet är slutet och gäller varmvattnen i radiatorerna. Det andra systemet ör öppet och ger varmvatten i kranarna.

Min lgh är så modern (ny lag) att vi debiteras separat för varmvattenförbrukningen i kranarna. Alltså lätt att spara på detta. Radiatorernas värme ingår i månadskostnaden.

Min fråga är nu: Sparar jag någonting till mig själv eller till brf, genom att sänka rumstemperaturen under den temperatur som är max, bestämd av brf?

Alltså mäter Eon hur mycket det återskickade ”hetvattnet” har svalnat hos min brf? Eller mäts enbart hur mycket hetvatten, som måste skickas ut för att möta mottagarens beställning.

Mäts på skillnaden mellan ingångde och utgånde vatten skulle man kunna säga. När vattnet passerat värmeväxlarna och släppt ifrån sig värme blir det kallare. Man mäter alltså ingånde temperatur mot utgående och räknar fram kwh från det.

Om du sänker värme går det mindre energi vilket kommer föreningen tilldel. Vad föreningen gör av det är svårt att veta.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Föreningen sparar pengar när du sänker temperaturen i lägenheten. I det långa loppet så gör det att månadsavgiften som föreningens medlemmar betalar blir lägre. Det delas alltså mellan alla de boende i huset.

Fjärrvärmesystemet i huset reglerar hela tiden hur mycket hetvatten som plockas ut. Det styrs genom att mäta temperaturen på returvattnet. När du drar ner termostaten så kommer det tillbaka mer “oanvänt” hetvatten. Reglersystemet ändrar hastigheten på cirkulationspumpen samt styr reglerventilen som avgör hur mycket hetvatten som tas från fjärrvärmenätet. Det händer flera gånger i minuten på varmvattenslingan vi har i min brf. Inte lika ofta på värmeslingan. Det är fascinerande att titta på roboten som reglerar ventilen.

Underhåll av fastigheten, amortera på lån, och/eller sänka avgiften…

De mäter både hur mycket hetvatten som plockas ut, och hur temperaturen på returvattnet. Åtminstone i Göteborg där jag bor. Temperaturen på returen är mer en kontroll av hur “bra” ditt system är på att utnyttja det hetvatten som plockas ut. Du betalar lägre avgift ju kallare returvattnet är. De vill helt enkelt att vi ska använda den energi vi plockar ut eftersom returen är slöseri.

Här förklarar Göteborg Energi hur det funkar:

2 gillningar

Hmm mitt hus som är byggt 2019 styr bara på en ventil in i värmeväxlarnen. Cirkpumpen går konstant men drar ju iof ingen ström i sammanhanget häller.

Pengarna går till det styrelsen beslutar. Vilket kan vara högre arvoden och fri sprit. Eller lägre avgifter svårt att svara på annat än att föreningen får lägre utgifter vid lägre inomhustemperatur.

Mvh
Fredrik

Arvodet sätts av årsstämman, i och för sig ofta på förslag av styrelsen. Men det är helt och hållet medlemmarnas beslut. Styrelsen kan inte fatta beslut om att ge sig själva mer pengar eftersom de alla är jäviga.

Om styrelsen köper sprit så hoppas jag att revisorn berättar det för medlemmarna.

Ah, skulle kunna vara så. Det är ju ett dynamiskt system där reglerventil, cirkulationspump och termostater samverkar. Det kanske räcker att reglerventilen minskar temperaturen i rören så kommer termostaterna öka flödet genom radiatorerna.

Returen går väl bara in i pannan igen på fjärrvärmecentralen? Har inte jobbat med just fjärrvärme men på båtarna värmer man bara upp vattnat igen. Ingen energi som “slösas” bort. Istället för att värma 12 gradit vatten till 105 grader värmer du returen på typ 45-50 till 105. På båtarna kör man iof ofta ånga och då måste även kondeseringen hanteras. Men lite av ett sidospår

Mvh
Fredrik

Det blir väl alltid värmeförluster på att skicka varmvatten fram och tillbaka.

1 gillning
  • Man får lägre pris om returvattnet är kallt. Om jag sänker värmen i min lägenhet, så stiger temperaturen på returvattnet och priset blir högre! :face_with_raised_eyebrow:
  1. Du drar ner temperaturen på termostaten
  2. Termostaten stryper flödet in i din radiator
  3. Mer varmvatten går tillbaka som retur
  4. Styrsystemet i husets värmeanläggning märker att returtempen är högre
  5. Reglerventilen stryper flödet in i värmeväxlaren
  6. Temperaturen på vattnet i varmvattenslingen går ner
  7. Alla andra termostater på slingan ökar flödet lite för att behålla rätt temperatur på “sin” radiator
  8. Returvattnets temperatur är tillbaka på rätt nivå
  9. Slutresultatet är att ni plockar ut något mindre mängd energi från fjärrvärmenätet

Man kan argumentera för att din justering av temperaturen i din lägenhet är så liten att det inte spelar roll på det stora hela. Det krävs snarare att alla i huset drar ner temperaturen för att det ska märkas på fjärrvärmefakturan (se Tradegy of the commons). Så ställ termostaten på det du tycker är bekvämt. Personligen tycker jag det blir för varmt att sätta den på max.

Jo, men det förklaras i länken jag postade.

I New York som har ett gammalt system kör man med ånga. Det är effektivt och riskablet!
Det är därför, där man har ventiler etc, man får ånga som stiger upp synligt på vissa ställen på gatorna i NYC.

3 gillningar

Tror jag fattar vad du menar nu. Du tänker kanske mer på att dom inte vill pumpa runt en massa varmvatten i systemet i onödan? Att om diffen på utgående och ingående är nära noll har man tryckt ut för mycket energi i systemet?

Mvh
Fredrik

1 gillning

Ja, exakt!

1 gillning