Hej! Spekulerar i att köpa Flat Capital. Dock var jag lite sen på bollen och aktien har redan stökigt över 30% bara idag. Vad tror ni andra?
Personligen är det en fråga om tidsaspekten.
Min plan ifrån början var att ignorera den initiala uppgången då den steg till 18+ kr och istället ligga lite lågt för att köpa på mig det jag inte fick tilldelning på- när den sjunkit ner till “vettiga” nivåer. Ser absolut detta som en aktie som lika gärna kan sticka en bra bit mer men inte just nu.
Idag så kändes det dumt att inte sälja på 29 kr då jag inte kan motivera att betala 30 kr för 10 kronors substansvärde (ja mycket onoterat men tycker fortfarande det inte kan motiveras just nu). Man ska ändå vara lite “tacksam” till den ökning den gjort.
Min plan nu är att ha denna på bevakning (jag fastnade riktigt för IPO’n när jag såg intervjun på Nordnet med VDn, inte läst en enda analys men signade upp direkt) då min uppfattning om att äga denna aktie på lååång sikt inte förändrats alls- ser mig själv äga den om 10 år med, men att köpa till den premie som är nu är inte aktuellt för min del då det finns andra prospekt som har mer motivation att öka i värde i det “närmaste”.
Ser gärna att “hypen” går ur och man kan gå in i aktien i vettigare nivåer- säg 11-15 kr vilket även det är premie men mer motiverad än dagens nivåer.
Jag håller med Tobias. Just nu är det en enorm hajp kring aktien. Flat Capital är just nu börsens mest övervärderade investmentbolag räknat på substansen. Visserligen ligger det nog en del dolda värden i de onoterade bolagen och det går även i att spekulera i en Klarna IPO. Rapport nästa vecka vilket sannolikt innebär att man skruvar upp substansvärdet. Jag tycker dock ändå inte att det motiverar ett pris kring 29 kr (som jag senast sålde på). Jämför exempelvis med VNV Global som värderas till substansvärdet mer eller mindre. Även de har onoterade bolag som är påväg till börsen. Många ser nog Flat Capital som ett sätt att ta en position i Klarna och då får det kosta.
Det är kul med nya investmentbolag men jag tror inte man ska gå in till vilket pris som helst. Många vill in under de första handelsdagarna. Så var även fallet i Linc där hajpen lade sig efter några dagar. Å andra sidan finns det bolag som EQT som jag ansåg var väldigt dyrt efter noteringen men som ändå fortsatte upp så vem vet.
Själv lägger jag bolaget i bevakning. Har en liten skvätt kvar så är inte helt lottlös även om den kanske åker ut idag eller imorgon.
Håller med dig, det finns exempel på andra bolag som ligger antingen på eller omkring subsansvärdet medans hypade fortsätter uppåt utan större förankring i fakta utan snarare efterfrågan.
Det är just det som gjorde att jag tvekade då min ursprungsidé var långsiktighet och en “rädsla” att den mest logiska nedgången aldrig kommer och man står utanför där för att man “snålar” och inte vill betala en massiv premie i dagsläget.
Har någon räknat på vad Flat Capital borde vara värt om man bara tittar på Klarna Aktierna de äger, samt tar samma värdering som peers i USA tex Affirm eller Afterpay?
Här är några fler man kan jämföra med:
Jag säger inte att det är så, men kanske är inte flat capital värderingen helt galen? Speciellt om Klarna är nr 1 i bnpl!
Enligt dem själva så var erbjudandet (om jag inte mins fel) en rabatt på några procent, dvs alla innehav summerade var värderade till exempelvis 11 kr/ aktie.
Sedan vad Klarna, eller resterande bolag i portföljen är värderade till om 1,2,3 eller 10 år, det är en helt annan femma.
Min personliga reflektion är bara att jag idag, med den informationen jag har idag- inte kan motivera att betala 3-4 ggr mer än portföljens nuvarande värde.
Och den premiumen på 3-4 gånger är du beredd att betala för att komma åt onoterade bolag, som du inte kan komma åt på annat sätt, samt “Sebbes” “magic touch”?
Och med värdering så avser du senaste investeringsrundan för de onoterade bolagen?
Nej och Ja
Jahapp. Nu har det gått ett tag sedan IPOn. Aktien ligger för närvarande under 9kr. Substansrabatten är på omkring 10% enligt IBIndex. Värt att köp i lekhinken?