Flera fondrobotar samtidigt

Vad finns det för fördelar och nackdelar med att välja flera fondrobotar samtidigt.

Frågan gäller inte om fondrobot är bra eller dåligt utan om man ska försöka ha mer spridning och mer exponering, eller blir det kontraproduktivt, då man inte vet om de olika robotarna motverkar varandras strategier.

Lysa har mycket Sverige exponering och mycket Vanguard, medan Avanza Auto har mer mot USA exempelvis.

Som sagt, frågan är inte kring fondkstanderna eller om man kan göra det bättre själv, utan om det blir samverkan eller motverkan.

Hej!

Det jag kan tänka på är att det kan vara en liten fördel säkerhetsmässigt om det blir handelsstopp eller om företaget som har fondroboten läggs ner. Då kan det dröja innan man kan få ut sina pengar och i det läget kan det vara bra att inte ha alla ägg i samma korg.

Sett till själva investeringarna så tror jag inte att det ska göra någon märkbar skillnad gällande avkastning och riskspridning. Mycket kommer säkerligen bli dubbelt, gällande innehåll i globala indexfonder exempelvis.

Kan tipsa om Småspararguidens blogginlägg på det temat:

https://www.smaspararguiden.se/blogg/tva-jobb-och-tva-partners-men-bara-en-fond/

Om du har 50% var i två olika fondrobotar så när den ena går bättre än den andra kommer du ångra dig att du inte hade allt i den bästa.

Och när den andra går sämre än den ena kommer du vara glad att du inte hade allt i den sämsta.

Själv har jag 3 olika robotar. Jag bor i Tyskland så dessa är Quirion, Scalable Capital och WeltInvest vilka alla tre har olika risk inställning (låg mellan hög) och jag månadsparar i alla. Har ökat månadsparande på högrisk roboten (100%aktieportfölj) I dagens volatila läge.

Du menar att du har 3 olika robotföretag med 3 olika i varje, så du har 9 olika konton du sparar i samtidigt?

Det ligger lite i linje med mina tankar.

Hej! Är WeltInvest 100% aktieportfölj? Mvh Eva

I mitt fall, Ja. Men det går att välja i 10% intervall.