Flexpension - bra eller dåligt? (Skulle behöva snabb vägledning - Deadline 19e April!)

Hej alla grymma! Jag har lärt mig mycket från er här på forumet, och inte minst av Jan och Carolines härliga avsnitt på youtube.

Nu skulle jag själv behöva lite vägledning då jag behöver ta ett snabbt beslut, så nu kommer min första fråga här på forumet.

Jag behöver bestämma mig senast nu på fredag (den 19 april) om jag vill ha flexpension eller om jag vill avstå. Jag har googlat runt men hittar varierande åsikter och råd.

Jag är osäker på vad som är mest fördelaktigt med tanke på min ofördelaktigt höga ålder :smile: och min situation. Är det bättre att välja flexpension framför att ta det som löneökning och själv slänga in det på Lysa (enligt konstens alla regler)?

Även att det inte handlar om så jättestora belopp så kan det ju göra stor skillnad när det väl är dags för pension, så det känns som ett betydelsefullt beslut.

Jag är 45 år gammal och har för närvarande en månadslön på cirka 35 000 kr. (Kan gå upp en del nu dock, så om ni vill lägga upp ett avsnitt om löneförhandling snart som du pratade om nyligen Jan so vore ju det fantastiskt, hint hint!)

Vad är era tankar och rekommendationer?

Jag ser gärna en nördig (dvs supercool) kalkyl man skulle kunna utgå ifrån… eller är det för många variabler?

Stort stort tack på förhand!

1 gillning

Jag hade tagit lön men har ingen beräkning som stöd utan mest personlig åsikt.