Jag har ett arbete med en grundlön samt en rörlig del i form av provision. Jag arbetar inte under kollektivavtal, min arbetsgivare betalar in 18,5 % till Pensionsmyndigheten (inkomstpension och premiepension).
Även tjänstepension på 4.5 % betalas in varje månad (1600 kr), DOCK baseras den endast på min grundlön. Jag löneväxlar därför 2000 kr/månaden. Hittills i år (jan-okt) har jag tjänat brutto 684.000 kr varav min rörliga lön är 260.000 kr.
Jag försöker ha koll men egentligen vet jag varken ut eller in. Har ni några tips? Löneväxla mer?
Jag måste få fråga dig först gällande pensionsavsättningen på 4,5%.
Är det en trappa eller är det 4,5% fast på hela lönen?
Om det är trappa, säg 4,5% upp till 7,5ibb och 30% på lönedelar över (likt kollektivavtal) så bör pensionsavsättningen givetvis vara högre än 1600 kr i månaden. Anledningen till det begrundar sig på att du löneväxlar 2000 kr och det är ju bara intressant med en lön över brytpunkten för statlig skatt.
Med det sagt, aldrig fel att löneväxla mer så länge du håller dig till nivåerna över maximal avsättning till allmän pension och så länge din privatekonomi tolererar detta.
Vi har ingen trappa, dock så är nästa steg att om man tjänar över 46.000 kr i grundlön betalas mer i in i tjänstepension. Men vi dit kommer jag inte nå. Vad är en rimlig summa att löneväxla?
Räkna ut din snittlön per månad (inklusive provision) och hur stor pensionsavsättningen borde bli enligt itp. Löneväxla ner så att du når en balans mellan din löneväxlade avsättning + grundlöneavsättningen och vad itp hade gett dig.
Okej, det låter det dock som en trappa då 7,5IBB är cirka 46 000 kr och löndedelar över detta avsätts 30%
Min take på det är att avsättningen är lite för svag. Det är svagare än ett kollektivavtal som ofta ligger på cirka 5,5% upp till 7,5 och 31% med flexpension.
Jättesvårt att svara på hur mycket du behöver löneväxla. Var nöjd med att du gör det och kan du lägga till 1000 kr extra så kör på det
Jag tolkar det som att du bara får TJP på din grundlön. Du har grundlön 35300kr/mån och upp till den lönen avsätter din arbetsgivare 4,5%. För ANDRA i samma företag avsätts antagligen 30% för allt över 46000kr/mån.
35300-46000 =10700kr här saknas det ca 4,5% avsättning = ca 500kr/mån
46000-57000kr =11000kr här saknas det antagligen 30% =3300kr/mån
Så totalt ”saknas” TJP avsättningar för 3800kr/mån. Så vill du ha ”samma” TJP-avsättning som din bruttolön motsvarar och för hur avtalen ser ut för många andra så innebär det en löneväxling på ca 3800kr/mån.
MEN i det här fallet är det ju också DU personligen som får betala den avsättningen.
Som någon påpekade är det ju inte heller säkert det är bästa alternativet beroende på framtida skattesatser och NÄR du behöver pengarna bäst. Sen avsätter ofta arbetsgivaren 6% extra vid löneväxling så då blir det snarare 3600kr/mån.
Verkligen tack för din uträkning. Ja frågan är då om jag ska löneväxla mer eller om det är bättre om jag investerar på ex indexfonder. Samtidigt gillar jag att löneväxla då jag inte ser det som en buffert / tillgång då jag helt enkelt inte kommer åt pengarna.
Är det henne man kan boka en tid med? Pensionsguiden? Jag är 34 år, kanske tidigt att boka tid men jag vill inte göra fel nu och lida för det längre fram.
Ju tidigare man ’får ordning’ på sin pension desto mer värde kan man få ut av det, så 34 är absolut inte för sent. Rekommenderade min sambo nyligen att boka möte med Monica då hon är i liknande sist som du, även om hon är nästan 10 år yngre.
Vet inte om det behövs, men lägg ett mejl till henne och kolla. Normalt brukar jag rekommendera det först lite senare, men man ska inte underskatta en second opinion.