Flitiga kunder hos Amazon, vilket kort fungerar alltid för er?

Jag har stora problem med betalningar hos Amazon.se. Vid köp på mobil och via dator.

Banken säger att Amazon måste anpassa sig till dem och skicka korrekta förfrågningar. Problemet är att även om jag inte får upp en begäran om att bekräfta köpet med BankID och köpet ser ut att gå igenom så kan det blockeras innan det levereras ut.

På samma sätt så kan verifieringen gå igenom i BankID appen men ändå inte gå igenom.

Vissa köp flyter igenom direkt.

För privata köp har jag använt Amex i princip utan problem. För företaget har jag haft väldigt mycket problem i perioder med mitt SEB Corporate Limit. Inställningar för internetköp spelar ingen roll.

Sjukt frustrerande för det är ofta beställningar där jag behöver grejerna ASAP.

Kommentarer om ”handla någonstans”, ”Bezoz är evil” eller ”jag handlar inte på Amazon” undanbedes vänligen med bestämt.

1 gillning

Länsförsäkringars kreditkort har aldrig krånglat för mig. Lägger i genomsnitt 2-3 beställningar per vecka. Har Prime om det spelar någon roll.

1 gillning

Jag köper då och då via Amazon, de har bra packtejp och etiketter.

Senaste månaderna har de infört betalning via Swish som alternativ. Så brukar köra på det numera.

Mitt Mastercard debetkort fungerade alltid, men lite pyssel med att sätta på onlineköp i bankappen.

1 gillning

Aldrig kopplat företagskort till Amazon. Kör endast privata. Använt Nordeas debit- och kreditkort (Gold). Samt SAS MasterCard Premium.
Inga problem med dem.
Företagsköp har jag hanterat som utlägg efter betalning med privata kort

2 gillningar

Kör ett MasterCard-debit-kort från fristående sparbank, fungerat varje gång. Behöver inte BankID efter att kortet väl är inlagt.

2 gillningar

Northmill kan du även prova. Gratis debet kort och inga extra avgifter utomlands. Det är bara Visas avgift som läggs till och den måste man betala på alla kort i alla fall.

1 gillning

Mitt LF debit strular ganska ofta med prenumerationer, har nog inte provat hos Amazon dock.

1 gillning

Jag har kreditkort från Santander/Avida och Preem. Båda dessa fungerar normalt bra. Däremot har jag haft problem vid betalningar av högre belopp, med båda korten. Dessa problem har kundtjänsten inte kunnat lösa. Jag har i slutänden valt att använda Swish för att slippa trasslet. Vi pratar nu om belopp runt 15-20 tkr.

1 gillning

Använder oftast mitt Swedbank debetkort, men har ett på LF med.

1 gillning

Mina problem kan börja under 1000 kr.

Både Norwegian och Morrow har funkat bra för hundratals småinköp (Kindle-böcker som kostar 30-100 kr oftast).

Amazon.com eller .se? .com
Har jag inte problem med.

Aldrig haft problem med mitt Handelsbanken debitkort

Com.

Är det skillnad på betalsystem mellan deras olika lands-sajter alltså?

Mellan SE och COM verkar det vara det i alla fall. Tyskland har jag aldrig haft problem med heller.

1 gillning

Hundratals beställningar med Amex under flera år, på .se, uk, com och de.

Aldrig något problem.

Det låter som ett problem relaterat till SEB Corporate Limit. Skulle du känna dig bekväm med att dela med dig av förklaringen där de skyllde på Amazon?

1 gillning

Köper alltid via refunder och betalar med amex blue. Dubbel cashback är nice

Tror jag skrev typ det de sa på first line, stora företag som Apple och Amazon skickar ofta felaktigt formaterade transaktioner så de behöver skicka rätt formaterade transaktioner. Det handlar om SEB:s säkerhet.

Personligen har jag noll felaktiga transaktioner från Amazon (samtliga) över alla år. De får felaktiga transaktioner jag har haft har varit från SJ, Amazon, Hotels.com osv där de använt stulna kortuppgifter.

Jag använder alltid Google wallet där jag bla har ett Volvokort kreditkort. Alltså det fungerar tusan till allt.

1 gillning