Var och varannan dag kommer påståenden från storbankers ekonomer, journalister samt andra självutnämnda experter om att det är ett känt faktum att värdet på “skvalp-valutor” försvagas i kristider jämfört med de stora valutorna.
Jag roade mig nu med att jämföra utvecklingen av världens andra mest handlade valuta (EUR) mot de valutor som finns i närområdet. Jag har gjort jämförelsen mellan dagens växelkurs och den som gällde för exakt 3 år sedan (en period som väl kan beskrivas som en kristid).
Jag tog inte med DKK (Danmark) eftersom den är knuten till Euron, kanske har jag glömt någon annan valuta.
Så här har EUR förändrats mot andra europeiska valutor under de 3 åren:
1 NOK (Norge) +16,6 %
2 SEK (Sverige) +16,1 %
3 HUF (Ungern) +8,8 %
4 MKD (Nordmakedonien) +1,5 %
5 ISK (Island) +1,2 %
6 RON (Rumänien) +1,1 %
7 RSD (Serbien) +0,7 %
8 BAM (Bosnien & H) +0,5 %
9 BGN (Bulgarien) +0,4 %
10 GBP (Storbritannien) 0,0 %
11 CZK (Tjeckien) -2,7 %
12 PLN (Polen) -5,6 %
13 MDL (Moldavien) -9,7 %
14 CHF (Schweiz) -10,5 %
15 ALL (Albanien) -16,6 %
Av det här utläser jag att NOK (världens 13 mest handlade valuta) och SEK (världens 11 mest handlade valuta) är de europeiska valutor som tappat i särklass mest mot EUR (över 16 %).
GBP (världens 4 mest handlade valuta) har ingen förändring mot EUR, medan CHF (världens 8 mest handlade valuta) har stärkts med över 10 %).
När det gäller utvecklingen för de riktiga skvalp-valutorna har de flesta mycket liten förändring mot EUR, några stycken (PLN, MDL och ALL) har haft en märkbar förstärkning medan HUN har försvagats.
Nu har jag ju bara jämfört under en speciell treårs-period, så det är ju möjligt att en annan kris-period skulle visa ett annat resultat, men det jag irriterar mig på är att experter ofta (alldeles nyligen) förklarar SEK-kursens fall med att så här är det även för alla andra skvalp-valutor i kristider. Det är inte sant.