Floskeln om att skvalp-valutor försvagas i kristider

Var och varannan dag kommer påståenden från storbankers ekonomer, journalister samt andra självutnämnda experter om att det är ett känt faktum att värdet på “skvalp-valutor” försvagas i kristider jämfört med de stora valutorna.

Jag roade mig nu med att jämföra utvecklingen av världens andra mest handlade valuta (EUR) mot de valutor som finns i närområdet. Jag har gjort jämförelsen mellan dagens växelkurs och den som gällde för exakt 3 år sedan (en period som väl kan beskrivas som en kristid).

Jag tog inte med DKK (Danmark) eftersom den är knuten till Euron, kanske har jag glömt någon annan valuta.

Så här har EUR förändrats mot andra europeiska valutor under de 3 åren:

1	NOK (Norge)                        +16,6 %
2	SEK (Sverige)                      +16,1 %
3	HUF (Ungern)                       	+8,8 %
4	MKD (Nordmakedonien)            	+1,5 %
5	ISK (Island)                       	+1,2 %
6	RON (Rumänien)                    	+1,1 %
7	RSD (Serbien)                      	+0,7 %
8	BAM (Bosnien & H)                 	+0,5 %
9	BGN (Bulgarien)                    	+0,4 %
10	GBP (Storbritannien)               	 0,0 %
11	CZK (Tjeckien)                  	-2,7 %
12	PLN (Polen)                       	-5,6 %
13	MDL (Moldavien)                 	-9,7 %
14	CHF (Schweiz)                      -10,5 %
15	ALL (Albanien)                     -16,6 %

Av det här utläser jag att NOK (världens 13 mest handlade valuta) och SEK (världens 11 mest handlade valuta) är de europeiska valutor som tappat i särklass mest mot EUR (över 16 %).

GBP (världens 4 mest handlade valuta) har ingen förändring mot EUR, medan CHF (världens 8 mest handlade valuta) har stärkts med över 10 %).

När det gäller utvecklingen för de riktiga skvalp-valutorna har de flesta mycket liten förändring mot EUR, några stycken (PLN, MDL och ALL) har haft en märkbar förstärkning medan HUN har försvagats.

Nu har jag ju bara jämfört under en speciell treårs-period, så det är ju möjligt att en annan kris-period skulle visa ett annat resultat, men det jag irriterar mig på är att experter ofta (alldeles nyligen) förklarar SEK-kursens fall med att så här är det även för alla andra skvalp-valutor i kristider. Det är inte sant.

1 gillning

Jag minns min första bilsemester i Europa m föräldrarna 1975.
Då kostade en Dansk krona 70-80 öre, en Schweizerfranc typ 1 kr.
När jag åkte till USA första gången 1979 stod dollarn i 4,25kr
Första resan till UK 1977 var pundet typ 6-7kr.

Jag ser inget trendbrott. Över en längre tidsrymd tappar kronan i värde.

Svenskar har inte längre råd att åka på semester till Euro-länder. Synd.

Det vet du inte bara på de siffror presenterar.

Det spelar också roll hur inflationen i alla dessa länder har varit relativt i Sverige.

Du kanske få mer realt värde i England nu för din svenska lön än vad en Britt får.

Dessutom så är din jämförelse bara mot en enda valuta, specifikt SEK. Det är inte direkt jämförbart med alla “skvalp-valutor”.

Ja, det är mer komplicerat än att bara stirra på en växlekurs.

Men,…intressant (trist) att många Svenskar numer inte har råd att semestra i Euro-länder eller i USA, UK. Framförallt inte i Schweiz!
Istället blir det typ Albanien/östeuropa, Nordafrika, Turkiet…
De flesta måste stanna hemma i fattig-Sverige.

Den trenden har pågått länge - och fortsätter.

1 gillning

Vad har du för grund för att påstå det?

Har det förändrats på sikt? Vad har du för grund för att påstå det?

Vad har du för grund för detta påstående?

3 gillningar

En känsla jag får när man läser om “fantastiska resmål” och resetips i trad media. Dessutom pratar med dem jag träffar i olika sammanhang. Trycket på destinationer i svenska fjällen vs alperna…mm

Det faktum att SEK tappat ca 20% mot Euron sen några år tillbaka bidrar såklart.

Men visst, det finns säkert detaljerad statistik att tillgå.

Har den gjort det realt i dessa länder? Nominellt är ointressant och stödjer inte det du påstår.

Okej då avfärdar jag det som typiskt “det var bättre förr” gnäll.

2 gillningar

Som vanligt så är det bättre att försöka hitta fakta än att gissa. 64% planerar en utlandsresa de närmaste 6 månader. Även om alla inte de blir av men man kan inte gärna kräva att alla i hela Sverige ska planera en utlandsresa.

Sen tror jag som du att SEK kommer alltid att bli svagare med tiden.

Trendlinje från 1990 (ca 6:- till nu på 10:-) så ser det ut att gå uppåt men 2000 så var vi på 10:- också sen gick den ner till 6:- 2008. Så den kan likaväl bete sig på samma sätt igen och om 8 år så står den i 6:- igen. Har förvisso svårt att se varför den skulle göra det. Vad finns det för företag som driver stora mängder kapital till Sverige? Inte minst när vi alla älskar (pensioner tex) att investera i global fonder och drar kapitalet ut från landet.

Nominellt är ointressant. Det som spelar roll är real växlingskursen.

I teorin så borde dock Europeer i större utsträckning ha råd att semestra och handla saker från Sverige. Då kommer vi att tjäna mer pengar, så vi kan höja våra löner, som vi sen kan använda för att semestra i Euroländer.

Syftet med en flytande växelkurs är att denna processen ska självreglera istället för att vi hamnar i squeeze-situationer med valutaintervention, devalveringar etc.

Lex Eurokrisen i Grekland

2 gillningar

Tack för rapporten om Svenskarnas semesterplaner 2024!
Sen kan man ju välja vad som.är intressant att diskutera på ett sådant här forum.

Ja, det är ju lätt att avfärda det som inte direkt kan underbyggas av faktakällor eller andra referenser.

Men, jag tycker nog det vara väl så intressant att diskutera personliga analyser om vad som sker i omvärlden - med personliga tolkningar.

När man i rapporten ovan nämner att “semestra i Sverige” som en trend som här här för att stanna - tolkar jag det som en indikation att vi är blivit fattigare än omvärlden.

Och nej, jag har ingen mer fakta än min egen analys.

Om vi inte kunde diskutera våra egna tolkningar av skeemden i omvärlden blev detta forum supertrist.

Oj vad man kan tolka saker olika, detta handlar väl mer om att fler och fler svenskar har blivit mer miljömedvetna och vid pandemin ”upptäckte” Sverige igen och ser alla fördelar med att semestra i närområdet. Upplever verkligen inte att det skulle handla om att svenskar blivit fattigare. Ofta är en resa utomlands billigare än att semestra i Sverige.

Ja, men när någon har motsatt åsikt och kan belägga detta är det klädsamt att ta till sig denna kunskap.

Ja väldigt synd för svenskarna. SVT reportage idag rekommenderar Polen och Kroatien som resmål för svenskar. Kroatien marknadsförs som “Budget-Italien” :nerd_face:

Själv gillar jag Kroatien väldigt mycket och hade nästan föredragit detta över Italien iofs.

Östeuropa generellt är underskattat och passar nog väldigt bra för Svenskarna när köpkraften sjunker.

Kroatien kanske har steppat up på matfronten?
Länge sedan jag besökte Split o öarna utanför. Trots att man var ute i deras skärgård och på öar så var det i princip omöjligt att köpa fisk på en restaurang. Standarsdsvaret var “we have meat”.
Riktiga Italien är ju helt klart mycket, mycket bättre om man prioriterar mat o dryck. (Och även kultur)
Jag har haft spännande och minnesvärda upplevelser i forna östblocket som Polen, Ungern, Jugoslavien - men föredrar helt klart Italien o Frankrike vad gäller födan och drickat.
Födoämnesutbudet i normal svensk ort/håla består i princip av följande: wok, sushi, pizza, kebab och kanske lokal korvmoj eller vad som saluförs på bensinmacken. Dvs torftigt bortom all gräns.

Jag har varit några gånger och seglat i skärgården och uppskattade maten väldigt mycket, inga problem med färska råvaror av något slag. Men det har kanske ändrats över tid. Visst, Frankrike och Italien är säkert ett snäpp upp, men value for money är väldigt bra i Norra Kroatien. Har också jobbat på projekt i Zagreb och blivit positivt överraskad. Jag skulle nog (med hänsyn till priser) välja Kroatien ändå.

Inget fel för svenskarna att byta till Polen och Kroatien i min mening.

Fast det beror väl helt på vad du kallar “kristid”. 2021 var definitivt ingen kris på börsen, det var ju full hausse, helikopterpengar, NFTer och memestocks. Om du däremot kollar på hösten 2023 så var kronan rekordsvag men började kraftigt stärkas så fort vi fick tecken på att räntetoppen var nådd.

Den här treårsperioden har präglats av hög inflation, höga räntor och krig, så nog har det varit mer kris än vad som varit det normala under de senaste decennierna.

Men det jag var ute efter är att det absolut inte är någon naturlag att alla “småvalutor” tappar i värde under kristider, det här visar ju att de flesta europeiska småvalutorna gått ungefär som euron eller bättre under den kristid som nu varit. De tydliga undantagen är SEK och NOK (vilka ju egentligen inte är några småvalutor fast de räknas dit).

Okej, då är jag med på vad du menar! Misstolkade en formulering i ditt första inlägg.