Flyger du och din familj Jan?

Ja, lägg därtill att tågen inte ska drivas av fossil energi så tar det sin tid.

Hur energimixen i olika länder ser ut är en separat fråga. Iom att vi nu har mycket av vindkraft med mera kommer den också att variera mellan olika dagar. Att åka tåg i ett land med en del kolkraft i nätet är fortfarande en betydligt bättre idé än att flyga.

Nej, du raljerar dock över en hel nations beteende som att alla utom du och några få invigda skulle vara idioter, med formuleringar som:

”bara bry sig om att ligga på en strand och bli solbränd och köpa billig sprit.”

…när det i själva verket är du själv som är monumentalt oupplyst. Varsågod att ta elbilen på Europasemestern, men tro inte att den drivs på fossilfri god el bara.

3 gillningar

Den mat vi slänger är oftast mat med lägre utsläpp, så det som blir svinn står inte för 30 % av matens utsläpp. Viktigt ändå att minska svinn, men det är viktigare att ställa om sin kost om man vill ha stor påverkan.

Jag reser mycket och flyger nog runt 7-8 gånger per år. Mest inom EU, kanske en gång per år utanför EU.

Inte bara semester, utan mest då jag har vänner och familj i olika länder. Men gillar även att se nya länder.

Flygskam är ett hyckleri utan dess like från politiker. Många partier försöker sätta stopp för flygandet istället för att istället satsa på utveckling.

Världen blir mer global och flygandet kommer inte att avta, snarare tvärtom. Den enda lösningen är miljövänliga alternativ, inte att pusha folk att sluta flyga.

Politiker vill pusha folk att ta tåg, samtidigt som byråkrati sätter stopp för det.
Det var planerat en tåglinje mellan Malmö-Bryssel med stopp i Tyskland och Nederländerna. Den blev inställd pga att Tyskland satte stopp för det.

Och bara i förra veckan kom den här nyheten;

Flygandet kommer fortsätta, och så länge tåg är 5 gånger dyrare, krångligare och inställda samt förseningar kommer inte många att ställa om. Enda alternativet då är att istället satsa på miljövänligare flyg.

1 gillning

Hur kan du veta det? Många (de flesta?) köper processad mat i någon form och då är det väl sådan mat som slängs, skulle jag tro.

Källa på det?
Tänker du på naturbeteskött så har du fel. Men det har däremot andra miljöfördelar så det är bra att vi som befolkning låter det vara en andel (dock liten) av vår kost. Själv äter jag inget kött så du kan få min andel.

Jag vet det genom att jag jobbar med dom här frågorna och har pratat med flera experter om det. Har ingen källa i bakhuvudet (mer än att jag pratat med några av landets ledande experter).

Jag har heller ingen källa i bakhuvudet så då är väl våra argument lika mycket värda.

Att ha synpunkter på “relevansen” av vissa typer av resor är väl inte så stor sak. Det är ju närmast uppenbart att många resor är tydligt onödiga, sett ur ett större perspektiv. Jag funderar själv på det här med resors längd som variabel. Om man via skatter, regleringar eller något liknande kunde etablera en viss minimilängd på resor och göra den längre än en vecka skulle många problem lösa sig själva.

Jag ser att det lätt blir en tydlig vinkling i diskussionen när det redan från början underförstått finns ett “rätt” svar och ett “fel” svar på frågan som ställs till Jan, och att det snarare bidrar till en polarisering än ett lösningstänk.

7 gillningar

Helt allmänt är detta en skendebatt. Vad som gör skillnad på riktigt är om de stora systemen förändras och då hamnar ärendet i politikernas knä.

Enskilda individer kan göra skillnad om många drar åt samma håll men helt avgörande är vad som händer en nivå upp.

3 gillningar

Nej, du får googla själv om du vill gräva fram en källa på att min vildsvinsfilé från lokal jägare eller lammstek från gården en halvmil bort skulle vara sämre än dansk industrigris eller Nya Zeeländsk lambi. Å andra sidan bryr jag inte om vilket. Jag käkar mat av hög kvalitet och i rimlig mängd. Inga halvfabrikat.

2 gillningar

Okej, jag är enig med dig om att det är en del av en hållbar kost i Sverige i så fall. Om nu rimlig mängd är några gånger i månaden.

@Tintina vad äter och dricker du typiskt till frukost, lunch och middag och resten av dygnet?

1 gillning

Nej, rimlig mängd kött är för en barnfamilj med växande barn flera gånger i veckan. Och fisk 1-2. Vegetariskt äter vi 1-2 gånger i veckan.

Men det äts absolut noll falukorvliknande skräp, eller stora mängder billigt kött. När vi äter kött är det dels för dyrt och dels för mättande för att misshandla på det viset.

Vad sen en vegetarian eller vegan tycker är ”rimligt” är för mig fullständigt ointressant, faktiskt.

1 gillning

Tror vi kan vara eniga om att så länge Kina Indien USA fortsätter släppa ut massa farligt i naturen så spelar det ingen roll hur vi väljer att leva. Väldigt mycket pekpinnar här. Och skulle det nu hjälpa att göra på ett visst sett så är det nog mest hjälp mot sin egna klimatångest.
Så länge man följer de reglerna och lagarna vi har så ska man inte ha dåligt samvete för att andra tycker man gör rätt eller fel. Och att döma andra är rätt osmakligt i sig. Vi har fortfarande ett fritt demokratiskt samhälle som bygger på lagar och förordningar

2 gillningar

Jag menade rimlig för klimatet, dvs hur mycket utsläpp vi kan kosta på oss för att klara klimatmålen som världens ledare beslutat sig för. Det är möjligt för dina barn att äta sig mätta och växa upp samtidigt som vi klarar klimatmålen men om vi inte klarar det sistnämnda så kommer det att drabba både dem och andra.

1 gillning

Ja, det bästa för klimatet hade helt klart varit att sterilisera sig i ung ålder. Dessvärre verkar det råda någon slags omvänd proportionalitet i hur många barn man har vs hur kapabel man faktiskt är att ta hand om dem.

Jag motiverar flygresor med avsaknad till alternativ. Det går ju inte direkt att ta tåget till New York när man reser via jobbet. …och att ersätta det fysiska mötet helt med digitala alternativ går dessvärre inte alltid. Ta det från mig som nästintill helt jobbar på distans sedan flera år tillbaks nu.

Vi bodde i London tidigare och då blev det en del flygresor till Sverige för att träffa släkt och vänner. Något som vi ansett varit viktigt, särskilt för barnen, då vi inte hade någon familj i London. Ofta har tid varit den största bristvaran så tåg har jag aldrig ens funderat över som ett alternativ. Nu när pandemin är över skulle jag även kunna tänka mig att resa längre med familjen för att ge barnen intryck av olika kulturer och miljöer.

Det finns så mycket annat man kan göra för klimatet, bra mycket mer än vad Naturvårdsverket rekommenderar. Däremot sätter inte jag klimatet först i alla beslut. Därför är jag exempelvis förälder idag och har med andra ord inte satt klimatet före att bilda familj.

4 gillningar