Flyger du och din familj Jan?

Man kan åka färja eller segla över… :rofl:
Lyssnade på en annan podd där de två poddarna fick kritik för att de flugit över till New York för att lansera och signera sin bok. tror ingen orkar sitta på en båt från Stockholm till New York.

2 gillningar

Var lite hon jag tänkte på.

Varför sluta där? Kollektivt självmord på hela jordens befolkning så är klimatproblemen lösta.

Spännande diskussion.

Jag är ju alltid så ärlig och autentisk som jag kan och sanningen är att bekvämlighet med tex en 4-åring och en 70-åring gick före miljöhänsyn. Hade vi kunnat ta Teslan till Paris? Säkert, men det stupade på bekvämlighet och praktiska utmaningar - då var ett flyg Köpenhamn - Paris enklast.

Så, är jag en av dem som förbrukar mer än jag borde? Säkert i det här avseendet. Samtidigt blir det ju lätt komplicerat om man börjar titta på någonslags helhetsbild. Jag jobbar tex hemma vilket ger ju noll påverkan i tex pendling, vi äter nästan bara eko / närproducerat, vi köper nästan bara begagnade kläder, köper grön el, och jag har finansierat plantering av 50ha skog, vi har stöttat/stöttar projekt som Climeworks, Choose m.fl. Så min känsla är att jag borde vara ett positivt bidrag till vår planet men jag vet inte.

Så det ärliga svaret är att jag försöker göra mitt bästa och jag fattar så fort jag hinner. Precis som de flesta andra. :slightly_smiling_face:

Sedan som generell kommentar i tråden - jag tror man ska vara väldigt försiktig med att sitta med sanningen och påtvinga sin syn av verkligheten på andra.

27 gillningar

Vad är ditt argument då? Förklaringen jag fått är att vi mestadels slänger bröd, frukt och grönsaker vilket har relativt låga utsläpp sett till det totala vi konsumerar. Det känns rimligt tycker jag.

Under pandemin flögs det mycket lite under ett år men man har inte hört att utsläppen minskade drastiskt så jag är skeptisk

1 gillning

Jag tycker visserligen att det är bra om influencers försöker vara ett föredöme, men det tycker jag redan att du är på väldigt många sätt. Dock hoppas jag att du säger till ifall du någon gång använder inkomsten från Patreon till flygresor, det skulle jag inte vilja stödja. Jag har tex undrat över den där USA-resan som planerades med andra på forumet, den hoppas jag att du skulle finansiera på annat sätt.

1 gillning

Tror du på riktigt att gemene man skulle klara att avstå resor med familj eller att äta kött på grund av klimatångest? Folk är både överviktiga, röker/snusar, dricker för mycket trots att vi alla vet att det markant ökar risken för död i förtid. Ifall inte det är skäl nog för ändrat beteende så vet jag inte vad som är. Strax över 50% av Sveriges vuxna befolkning lider av någon form av övervikt.

2 gillningar

Jag tycker det här är svårt. Jag inser att jag är en av de som tänker mest på klimat och miljö i forumet, men jag flyger när jag anser att det behövs. Skulle aldrig få för mig att flyga inom Sverige till exempel.

Jag hoppas att tåget subventioneras mer framöver, och drömmen vore ju att få extra semesterdagar när jag väljer tåg ut i Europa istället för flyg. För just nu är det svårt att ordna bokningar, och tidsödande. Sedan gillar jag mina långflygningar, men försöker stanna så länge som möjligt när jag väl är iväg :sunglasses::sweat_smile:

Jag jobbar inom området, och ser hur vi behöver jobba med de tunga transporterna minst lika mycket som flygkulturen. Mer digitala möten, bättre tågbokningssidor, bättre flygbränsle… finns mycket att arbeta med framgent! Tror inte på skuldbeläggande och skam dock.

3 gillningar

Jag är nog bland de som tänker minst på klimathotet och jag flyger aldrig. Är jag då bättre än dig på miljöarbete :wink:

4 gillningar

Detta stämmer inte riktigt. En av de riktigt stora miljöbovarna är Internet som enligt flera bedömare faktiskt är en större miljöbov än flyget. Det är särskilt streamingen som är värsta boven och står för 80% av den totala internettrafiken.

Så innan du slutar flyga, lägg ner all videostreaming. Det inkluderar även allt rörligt på sociala medier.

Enbart klippet ”gagnam style” med 2,5 miljarder spelningar förbrukade 400 Gwh, vilket motsvarar uppvärmning av 16000 normalstora villor med direktverkande el i ett år.

För att inte prata om gaming. En gamingdator kan dra lika mycket ström på ett år som sju kylskåp

1 gillning

Ha, ha, ha, var det till mig?
Tja, tänker att det beror på vad du gör för miljö och klimat också, jag jobbar med frågorna på heltid för att se till att våra barn och barnbarn får en framtid utifrån generationsmålet :wink:

Äter kött också, närodlat i första hand och svenskt i andra, och vägrar känna skam för det.

1 gillning

Var inte detta en myt som motbevisats? Kanske inte riktigt samma siffror som du hänvisar till, men tex denna artikel tar upp frågan.
“In comparison, let us look at YouTube, which contributes towards Google’s overall electricity consumption, being about 7.6TWh in 2017. It cannot be true that one song, even if streamed billions of times, consumes as much as one-seventh of Google’s electricity usage.”

Artikeln tar även upp några av de andra saker du nämner.

Min källa är beräkningar av forskare från Luleå Tekniska Universitet. Se mer info här:
https://www.forskning.se/2020/03/19/mobilskam-datatrafiken-maste-dra-mindre-energi/

1 gillning

Jag kan inte hitta originalkällan till detta, bara att det hänvisas till från olika ställen. Så jag känner mig tveksam. Länka gärna om du vet vart beräkningen kommer ifrån.
Tills vidare tycker jag att exempelvis Ericssons beräkningar verkar vettiga, dom tar även upp det där om att streaming skulle vara värre än flyget: https://www.ericsson.com/en/reports-and-papers/industrylab/reports/a-quick-guide-to-your-digital-carbon-footprint

Om du, Jan, hade avstått från att ha svarat hade jag helt backat upp dig. Tycker inte det är någon skyldighet att delge hur man lever livet privat, även om man har en blogg/podd om privatekonomi.

Om bloggen hetat ViSomVillLäggaNedFlyget hade det varit en annan fråga för trovärdigheten, men i det här läget…snälla nån… :smiley:

7 gillningar

Försöka ge enskilda individer dåligt samvete för lagliga saker dem gör samtidigt som man slår sig själv för bröstet tror jag är en väldigt ineffektiv och destruktiv strategi när det gäller miljöfrågan.

Har väldigt många tankar och ideer till att det funkar dåligt men det uppenbara beviset är att fast vi har matats med all denna information nu senaste 20åren om jordens undergång pga av koldioxid osv så har vi inte kollektivt över jordklotet frivilligt kunnat säga upp vårt moderna liv som innehåller koldioxid i det mesta vi gör, även nu när jag skriver detta inlägget ger jag ett koldioxidavtryck.

Jag är en teknikoptimist och tror svaret ligger där tillsammans med det politiska. Absolut skulle vi i sverige redan imorgon kunna lägga ner allt vad som heter i-land där man förbrukar för mycket koldioxid per capita och gå till baka till ett u-land som lever väldigt primitivt. Det kommer dock inte lösa den stora globala frågan som miljöfrågan trots allt är och det skulle skapa enormt lidande för den svenska befolkning tror jag. Skulle innebära väldigt svåra och tuffa förhållande med en icke existerande välfärd tror jag.

Jag tror det bästa vi kan göra är att göra precis som vi gör idag, lägga skatter och lagar på det som som är direkt dåligt för miljön, och ha bonus malus system på saker som släpper ut mycket koldioxid kontra det som släpper ut mindre. Pengarna som kommer in från tex avgasbilar kommer sedan som en bonus till elbilar, detta ger morot för befolkningen att byta till ett miljövänligare alternativ samtidigt som grön teknik utvecklas mycket snabbare. När den grönare tekniken sedan övertrumfar den smutsigare tekniken ekonomiskt och känslomässigt det är då den kommer kunna slå igenom globalt och få en real global effekt. Det börjar vi se med elbilar nu. Samma sak tror jag vi kommer se med flyg, vi kommer inte sluta flyga, vi kommer istället hitta grönare sätt att flyga. Där tycker jag vi är alldeles för dåliga idag politiskt på att ha skatter på flyger. Det bör kosta mer att flyga än att ta miljövänligare alternativ som tåg tex, och pengarna som kommer in från skatterna ska gå till att forska fram grönare flyg. Var inte meningen det skulle bli ett så långt inlägg men är så trött på det här blaming samhället där vi ska attackera varandra på individnivå för lagliga saker vi gör.

Jag är väldigt positiv till framtiden och människan kommer klara denna förändringen också med hjälp av vår oerhörda anpassningsförmåga och idérikedom. Tekniken skapade koldioxidproblemet, men det är tekniken som är lösningen också anser jag.
/Emil

5 gillningar

Jag tycker att miljöfrågan blivit alltför ensidigt inriktad på koldioxid när det samtidigt finns så många fler betydelsefulla frågor och perspektiv. Utsläpp av gifter i vatten och luft för att nämna en.

Att uppmuntra och själv göra något proaktivt för att bidra, exempelvis plantera träd eller utveckla vattenreningssystem tror jag mycket mer på än att förbjuda eller komma med pekpinnar.

Att beskatta för att styra ett folk ser jag nästan som en mild form av tyranni och jag ser inte att det är fler skatter vi behöver för att driva utvecklingen framåt.

Om vi ändå måste ha en till skatt skulle det kunna vara en straffskatt för de som inte planterat ett visst antal träd under året, och de pengarna kunde gå till att plantera mer träd.:slight_smile:

1 gillning

Jodå, den rätten har vi fortfarande…

4 gillningar