Flyta min TJP från KPA

Hej!

Har några olika TJP men den senaste för mitt Jobb är KPA Pension . Och där vill jag ha en 90/10 fondförsäkring men tycket inte deras utbud på fonder är så bra det är KPA Etisk Aktiefond, KPA Etisk Blandfond 2 och en räntefond .Swedbank Robur Räntefond Kort. Men jag vet ej så mycket om dom så om någon vet så får ni gärna skriva vad ni tycker om dom .

Man kan annars flytta sin TJP till andra Fondförvaltare Som AMF , SEB och Skandia med flera men ska jag flytta blir det 800kr i avgift kommer detta påverka mycket? AMF har jag valt i en annan TJP för jag gillade deras Global fond AMF Aktiefond Global och dom har räntefonder också AMF Räntefond Kort och lång. men om någon vet något om dessa fonder? och har flyttat sin TJP till annat bolag får gärna svara på mina frågor tack så mycket.

Hej Olof!

Att flytta sin tjänstepension har jag för mig brukar kosta en liten summa, ibland är den till och med ganska stor, så inte alltid helt värt att flytta.

Vet tyvärr inte vad dom kan erbjuda, vad har du för TJP hos KPA? KAP-KL?

Jepp KAP-Kl det är dom swedbank fonderna som är bland fonder tror jag. KPA Etisk Aktiefond, KPA Etisk Blandfond 2 och en räntefond .Swedbank Robur Räntefond Kort. Men du kanske inte vet något om dom. 800 kr tror jag .tack

Småspararguiden rekommenderar AMF i KAP/KL, främst för deras globalfond med låga 0,20% avgift. Det är halva priset jämfört med KPAs enda aktiefond (50% globalt/50% Sverige) som verkar ha underpresterat senaste åren. Om det är värt 800 kr att flytta beror väl på hur mycket kapital du har totalt och hur långt du har kvar till pension, men jag skulle gissa att det absolut är värt det.

https://www.smaspararguiden.se/blogg/amf-sanker-fondavgifterna-nu-basta-alternativet-for-miljontals-svenskar/

Tack så mycket till er båda för era svar . Hade mina ögon på AMF och har annat där så bytte nu till AMF Tack Holger för länken:)