Flytt av hela PPM till SEB Teknologifond?

Bakgrund:
En person jag känner, med cirka 20 år kvar till pension, fick en rekommendation från en släkting (M, 60+) att flytta hela sin premiepension (ca 1 mnkr) från AP7 SÅFA till SEB Teknologifond. Personen följde rådet och genomförde flytten.

Resonemang:
Jag kan förstå rekommendationen för teknologi som sektor eftersom den historiskt har gett god avkastning. Däremot funderar jag över tajmingen, då många menar att tekniksektorn nu är övervärderad efter kraftiga uppgångar de senaste två åren.

Vad jag också ställer mig frågande till är valet av SEB Teknologifond. Under 2024 var den visserligen den bäst presterande fonden inom premiepensionssystemet, men sett över 12 år har exempelvis Swedbank och DNB:s teknikfonder haft en mycket bättre avkastning.

Fråga:
Vad är era tankar om att flytta hela premiepensionen på 1 mnkr från AP7 SÅFA till SEB Teknologifond? Är detta en välgrundad strategi, eller hade ni gjort annorlunda?

Detta är en fråga om risk.
Ett sätt att mitigera risk är genom diversifiering.
Allt annat lika är risken större att investera i en enskild aktie jämfört med att investera i många.
Risken är större om man investerar i en sektor än i flera.
AP7 Såfa är sannolikt mer diversifierad än SEB Teknologifond.

Nästa aspekt är omkostnad.
AP7 Såfa har låg avgift, och min gissning är att SEB Teknologifond har högre avgift.

Jag hade inte gjort den flytten med min syn på risk.

4 gillningar

Att det är att öka risken genom att koncentrera innehavet till en enda sektor, och dessutom en sektor som under långa perioder inte har presterat så bra.

SEB Teknologi utveckling sedan sent 80tal illustrerar detta väl tycker jag.

Om man investerade allt i SEB Teknologi vid peaken år 2000 så har man fortfarande nästan 25 år senare fortfarande inte klått globalt index - långt därifrån - illustrerat med Danske Invedt Globalt index som har lång historik. Tyvärr kan jag inte göra jämförelsen med AP7 så detta får duga

Personligen skulle jag säga att det är ett dåligt råd att flytta allt från AP7 Sofa till SEB Teknologi

4 gillningar

Inget jag skulle våga mig på. Alldeles för stor risk och för mig personligen, för stor del av mitt totala “kapital”. Men en liten del kanske, har själv en teknikfond men den utgör inte så stor del i ppm.

1 gillning

Rikatillsammans-podden rekommenderar alltid AP7 SÅFA, och de flesta här använder också AP7 SÅFA.

Så de flesta här tycker nog att det var dåligt att lyssna på en släkting och sluta spara i AP7 SÅFA. Det tycker jag också.

2 gillningar

En rekommendation som har all tillgänglig forskning emot sig. Man bevisar sin egen inkompetens genom att föreslå något sådant.

SÅFA är en indexbaserad fond med belåning till låg ränta.

Det är extremt svårt att slå index generellt. Det är ännu svårare att slå en indexfond med låg avgift. Än mer svårare blir det när indexfonder kör med belåning till låg ränta. Och helt hopplöst blir det när man försöker förutspå att det skall gå bättre på 20 års sikt.

4 gillningar

Ja, där var ju dom som all sin ppm i Rysslandsfonder.
Se hur det gick

Lägg till också att AP7 SÅFA slipper betala en del skatter för utländska utdelningar för att de är statliga!

1 gillning

Ett riktigt dåligt råd. Men varje person är ansvarig för sina egna beslut så följer hen det dåliga rådet är ansvaret hens eget.

1 gillning