Flytta 22-årings tjänstepension från traditionell försäkring till fondförsäkring

Min dotter är snart 22 år och har ca 18.000 kr intjänat i tjänstepension. Tjänstepensionen ligger i nuläget i en traditionell försäkring på kpa och hon vill byta till en fondförsäkring hon Länsförsäkringar.

Frågan är: ska hon flytta de redan intjänade pengarna eller är det inte värt på grund av att det medför en avgift vid flytten. En avgift som då är en relativt stor del av det, sedan tidigare, intjänade kapitalet

1 gillning

Hur stor är avgiften?
Är man så ung, så skulle jag förespråka fondplacering.

1 gillning

Ja fondförsäkring är nog det rätta valet, men frågan är om de tidigare pengarna ska flyttas med. Avgiften för att flytta det tidigare kapitalet är 800 kr om jag tolkar det rätt, vilket är en stor del av intjänade 18000 kr. Men det kanske är värt det ändå eftersom om man har kvar de tidigare pengarna betalar man den årliga avgiften (65kr) i flera bolag?

1 gillning

Hade flyttat, hellre drygt 17k i 100% aktier vs 18k i traditionell speciellt med så pass lång investeringshorisont.

2 gillningar

Funderar på ifall KPA själva har någon form av fondförsäkring som kan vara aktuell? Möjligtvis kan då flyttavgiften undvikas eftersom det rör sig om ett byte av sparform inom samma bolag? Om så ej är fallet hade jag ryckt plåstret och flyttat allt till fondförsäkring i annat bolag.

Ja, att byta från traditionell försäkring till fondförsäkring (och en bred, billig, passiv global indexfond) är en av de viktigaste sakerna man kan göra i sin pension särskilt när man är ung (<55 år) och har mer än 10 år kvar till pension.

1 gillning

När hon är så ung talar väl allt för flytt, kapitalet kommer växa med åren och hon vill ha billiga aktieindexfonder.

Men fundera på om Länsförsäkringar verkligen är rätt val, är inte Avanza bättre? Hon vill vara garanterad stort utbud av fonder med minimala avgifter. Även om hon är nöjd med LF idag så kommer hon kanske inte vara det om 10 år.

1 gillning

Tyvärr är många avtalspensioner låsta till några få utvalda aktörer. Jag har SAF-LO och kan inte flytta min till t ex Avanza eller Nordnet. Länsförsäkringar global index duger bra än så länge.

Ja man får utgå från de alternativ man kan välja. Men tänk noga igenom det eftersom detta är ett val som kommer gälla under lång tid. Man vill ha en aktör man kan lita på under årtionden.