Flytta en del av buffert till mellanrisk

Pga en för stor bufferthink står jag och tänker att jag ska sätta in en del av bufferten i mellanrisk istället.
Tänker ett enkelt upplägg,
50% LF global
50% spiltan räntefond Sverige

Är jag helt ute o cyklar?
Kommer inte röra sig om superstora summor, kanske 150-200 000.

:smiley:

4 gillningar

Hur stor buffert vill du ha? Om bufferten är större än så, då kan du fundera på att utsätta den för risk i mellanriskhinken eller i din långsiktiga hink.

1 gillning

Buffert i dagsläget är ca 400.000 vilket jag tycker är aningen för mycket. Så vill hellre sätta typ 200.000 av den i en mellanriskhink :smiley:

1 gillning

Det är själva mellanriskhinken jag tänker kan se ut enligt följande:
50% LF global
50% spiltan räntefond

1 gillning

Varför Spiltan? Kort räntefond med företagsobligationer (hög korrelation till aktier) som dessutom stängde ner vid coronakraschen?

2 gillningar

Kollade bara snabbt, inte bestämt än. Något bättre för slag??

1 gillning

Ja, det jag skrev här :slight_smile: Men viktigast är att du är nöjd med portföljen :slight_smile:

3 gillningar

Verkar vettigt om du tycker bufferten är för stor och om du har en sparhorisont på dessa pengarna som är typ 5+ år eller typ ”vet inte”.

Portföljen hade jag personligen valt

• 50% LF Global
  • 50% AMF Lång (som är typ en mix av alla obligationer på svenska marknaden och runt 4 års duration).

Spiltan med 100% korta företagspapper hade jag inte tagit in av samma skäl som @MattiasA90 skriver. Dessutom om räntorna börjar gå ner så får denna inte någon extra skjuts eftersom den har mycket kort duration (löptid på lånen). Dessutom är den rätt dyr med 0,5% avgift mot AMFs fonder på knappt 0,15%

Alternativt så lägger du in det i en fondrobot om du tycker det är knepigt att välja fonder själv. Just med en 50/50 portfölj och andra portföljer med en ansenlig del av både aktier och räntor tycker jag fondrobotar kan vara värt det eftersom de sköter ombalanseringen mellan aktier/räntor och de sköter även innehaven i respektive kategori.

Lycka till :grinning:

4 gillningar