Har räknat ut att jag behöver 100 000 i buffert-hinken för att känna mig ekonomiskt trygg. Samtidigt har jag sparat till en kontantinsats på 250 000, som troligtvis kommer behövas inom 1-3 år. Detta innebär att min bufferthink blir 350 000 kr, väldigt mycket pengar som inte är i arbete. Hur skulle ni tänka i denna situation? Är det tex lämpligt att spara kontantinsatsen i 80% räntor 20% aktier på ett lysa-konto i 1-3 år för att endast skydda dessa mot inflation, eller är det att ta för hög risk?
Min plan är att göra något i den stilen du föreslår för det kommande året med eventuellt bostadsköp i sikte inom 1-5 år. Jag har dock inte riktigt bestämt mig för rätt risknivå/tillgångsfördelning.
Jag resonerar som så att om börsen minskar i värde med 50% så borde också bostadspriserna också att minska kraftigt från deras nuvarande höga värdering. Det borde delvis kompensera för att kontantinsatsen har minskat i värde under samma tid.
Mina ”hinkar” blir därför:
Buffert - sparkonto
Bostad - 20/80, 30/70 eller eventuellt 20/30/50 (50% på sparkonto).
Mellanrisk - 60/40
Långsikt - 90/10
(Skippar lekhinken då jag svarar nej-nej på Jans frågor)
Kontantinsatsen till bostaden skulle jag inte räknat in som en del av bufferten, det är ett målsparande som egentligen passar i mellanrisken, men nu när tidshorisonten inte är så lång så passar inte mellanriskens fördelning på 60/40 och jag hade själv lagt det sparandet på ett sparkonto med insättningsgaranti, du är iaf garanterad lite avkastning där!