Jag flyttade från Tyskland till Sverige för några år sedan och kommer att bo här permanent. Jag har fortfarande pengar i passiva fonder hos en tysk platform.
Jag funderar om det är rimligt att flytta allt till svensk ISK? I motsatsen till mitt svensk ISK är det en depot dvs när jag säljer betalar jag ca 30% skatt på vinsten. Så kanske det är mer lönsamt att sälja nu och överför allt till ISK för att slippa betala ännu mer skatt om jag säljer om 20 år och det har ökat mycket i värde?
Jag vet såklart att man betalar skatt varje på ISK, men vet inte riktig hur jag skulle räkna ut vilket är mer lönsamt.
När man som svensk jämför depå, med 30% vinstskatt, och isk är det väldigt jämt ur skattesynpunkt. För många handlar det om att man blivit pålurad en dyr aktiv fond av sin bank, och när man förstår det så säljer man för att undvika avgifter och flyttar till isk så att det blir lättare att byta fond nästa gång. Det är också bekvämt att skatten betalas lite i taget och att man slipper tänka på att deklarera aktievinster.
Vet inte om din koppling till Tyskland påverkar skattesituationen, t.ex. vad som händer med ditt svenska isk om du någon gång i framtiden vill flytta tillbaka.
Känns generellt som att det är samma princip som för folk med aktier/fonder i vanliga svenska depåer. Dra av plåstret och flytta.
Men du måste också ha koll på att du inte är skatteskyldig i Tyskland tex. Då kan det bli dubbel beskattning och bökigt. Har tyvärr dålig koll på vad reglerna säger där.
Brukar alltid rekommendera att ta en träff med en skattejurist eller en rådgivare som @EvidaPer som hjälpt många i communityn att bokstavligen spara hundratusentals kronor på att göra rätt kring skatt och flytta pengar över internationella gränser.
Värt att tänka på är att i Tyskland har en 100% aktiefond bara har 18,46% skatt på vinsten efter teilfreistellung mm (utan kyrkoskatt).
Och är dina fonder äldre än 2008 är det möjligt helt skattefritt under vissa omständigheter.
Så om du någonsin möjligen kommer att flytta hem kan det vara värt att vänta tills du är skatteskyldig i Tyskland igen. Och behöver du inte allt på en gång kan du sälja av 1000€ vinst om året skattefritt.
Så det är en komplicerad fråga som också beror på hur marknaden utvecklas för att man ska kunna göra ”rätt beslut”.