Flytta föräldrar till Särkilt Boende (vad tänka på avseende minimerakostnad)

Har lyckats få mina föräldrar att söka Särskilt Boende eftersom det knappt fungerar längre hemma med hemtjänst. Allt är beviljat och vi har tittat på en lgh i boendet som finns ledig.
Har gått igenom kostanderna och ser att lägenheten kostar 4923 kr/mån
Mat 3700x2 st/mån, Larm 283x2 st/mån Omvårdnad 2x2170 kr /mån. altså Totalt 17229 kr/månad till detta kommer El plus Tv plus Telefon, sen är det säkert nått mer jag inte vet om.
De har ju inga jätte pensioner, om jag minns rätt har Mamma ca 12000 och Pappa 20000 kr/mån före skatt.
Det Finns nått som heter Förbehållsbelopp 4706 kr /mån/person för samboende, som verkar vara ett beräkningstal för att få fram avgiftsutrymmet !?
Man kan även ansöka om bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd hos pensionsmyndigheten (detta verkar räknas mot både (förmögenhet, kapitalinkomst samt inkomst från näringsverksamhet)
Isak behöver dom ju inte detta eftersom en liten förmögenhet finns ( ca 4-4,5 miljoner i akrier Fonder mm), Obelånat hus kan nog säljas för mellan 1-1,5 miljoner, 1 skogsfastighet, kan nog säljas för 1,5-2 miljoner. Detta kommer ju naturligvis göra så att alla bidrag försvinner (vilket på ett sätt är rätt) men om vi nu skall optimera totalekonomi för jag och dom (finns inga andra arvingar) Bör dom föra över det mesta på mig? och jag betalar allt dom vill ha annars kommer ju aktieutdelningar, aktieförsäljningar , fondförsäljningar samt eventuella inkomster från skogen göra att de får betala maximalt, gissar att man måste göra sånt här innan de tackar ja till boendet, annars blir det väl tokigt?. Nån som behärskar ämnet, jag förbannar att jag inte fått tummen ur och ordnat med allting sånt här . Vad behöver vi/jag göra innan dom tackar ja? Finns det nån bra rådgivning i såna här frågor?

Jag vill inte låta tyken men med runt 32 papp i pensioner, säg 25 papp netto, och säg 20 papp i totala kostnader (inklusive dina plus) samt 6.5-8 miljoner i tillgångar så har jag svårt att se hur de ska kunna få bidrag för det särskilda boendet … och med rätta i min bok :slight_smile:

Om dina föräldrar ska få bidrag så får du nog strippa dem på allt kapital, och ändå tveksam eftersom pensionerna verkar överstiga kostnaderna med en rätt rejäl marginal på si sådär en 5 papp i månaden.

Eftersom de behöver särskilt boende så hade jag mer fokuserat på att göra livet så bekvämt och kul för dem som det någonsin går, så länge det någonsin går, speciellt när de faktiskt har råd att i princip göra vad de vill :slight_smile:

Jag hade hellre lagt min tid på det än att maxa uttag ur välfärdssystemet, som ändå bara skulle påverka storleken på ditt arv marginellt.

Sorry, inget svar på dina frågor men kanske en tankeställare? :slight_smile:

4 gillningar

Naturligtvis skall ju inget snålas på att göra det bra för dem, aldrig min mening, i så fall ksulle det bara vara en flytt av kapital, tänker inte stjäla deras pengar. jag fick det till att pensionerna inte skulle täcka kostnaderna, men det blev ett litet feltänk av mig i all hast, lite stressad över situationen.
Men hur menar du maxa uttagetvälfärdssystemet?

Jag är i team JFB här.

Då det finns ett nationellt Förbehållsbelopp kommer kommunen inte ta ut kostnader om det innebär att de får behålla mindre än 4707 kronor var efter att normala levnadsomkostnader är betalda. Du måste få staten att minska deras pension för att spara något som helst på en manöver som går ut på att ta alla deras tillgångar. Dessutom ingår inte förmögenhet i beräkningen utan enbart inkomst av kapital.

Nej.

Lägg tiden på att se till att de får det bra under resterande år de har kvar. Ring kommunen och be dem förklara och räkna på det hela. Här är exempelvis Älvdalens kommuns information med exempel som förklarar hur det funkar. Lägger till motsvarande info från Karlshamn kommun också.

1 gillning

Komunen har bara svarat att man behöver aldrig betala mer än pensionen, men där kan dom ju ha lite fel om kostnaderna överstiger pensionen och du har inkomst från kapital så kan det väl hända ?

Kolla första länken i mitt svar och öppna 3:e tabben ”Så här räknar vi fram avgiften”. Om du skulle ta över allt de äger, puttar du bara delar av kommunens kostnad för deras omvårdnad på alla andra som betalar skatt i kommunen (och andra kommuner via skatteutjämning). Gör något roligt istället med dem :slight_smile:

1 gillning

Den länken var ju faktiskt informativ, i den folder jag hittade stog det att den kunde beräknas, men inte hur. Men att göra roliga saker med dem numera är inte enkelt orken finns inte längre hos dem. Det enda jag nästan kan göra för dem som de uppskattar numera är ett jag försöker komma förbi dem 1 till 2 ggr/ vecka, snitt på 2-3 kvällar, laga mat och äta med dem. oftare hinner och orkar jag intem har ca 25 mil enkel väg så det blir en del bilåkning men jag gör det gärna fastän det sliter på.

1 gillning

Jag menar bara att dina föräldrar kan lätt betala för sig själva, och behöver inte bidrag från välfärdssystemet.

Att då försöka hitta ett sätt där deras pengar överförs till dig, så att de ska få bidrag är ju att maximera nyttan av välfärdssystemen för er. Om man går över gränsen för vad som är lagligt så blir det bidragsfusk.

Jag kan för lite var den gränsen går, och avsett så tror jag inte det hjälper att överföra kapitalet eftersom deras pensioner bör täcka deras månadsutgifter med råge.

Jag förstår att du vill göra det bästa för dina föräldrar. Jag tänker bara att istället för att lägga tid och energi på att hitta sätt in i bidragssystemet och fixa och trixa med kapitalet med någon rådgivare, så hade jag lagt den energin på att hitta på kul grejer för/med mina föräldrar och lägga tiden på dem direkt istället.

De har ju gjort ett jättebra jobb att samla ihop ett ansenligt kapital, och lämnar dig ett riktigt fint arv. Hoppas bara att de haft kul och gjort saker för sina pengar tidigare, före de blev för dåliga.

Lycka till :slight_smile:

3 gillningar