Flytta företagsleasing

Hej, blev kontaktad av ett företag som heter blipp.
De hävdade att de kunde minska kostnaden på bilen jag leasar via mitt AB, så jag sa att de kan ju skicka ett förslag då det ändå var gratis, men känner att jag inte kan bedöma om det är vettigt eller inte. Känns som fler siffror behövs.

Det jag fick var nuvarande värde och vad restskulden skulle bli samt en månadskostnad i 2 vs 3år.

Men känns som jag behöver veta nuvarande restskuld för att bedöma det alls?

Känns som jag kommer förkasta förslaget men blev ändå nyfiken på vad man behöver veta och hur man beräknar om det skulle vara en bra deal. Någon som har tankar om vad som behövs?

Nu har jag inte jobbat med leasing på 10 år, men jag tänker så här: Att leasa en bil innebär att man skrivit ett avtal att hyra bilen av ett företag. Företaget som äger bilen har ju ingen som helst intresse till att överlåta bilen till en konkurrent. I så fall får du istället bryta kontaktet, och det lär inte bli billigt.

Efter att leasingperiden har gått ut, kan du däremot byta leasingföretag.

Det är inte vad de hävdade eller vad som står på nuvarande företags hemsida. Men hur som så är det beräkningen som är intressant.

Att bryta leasingkontrakt är numera “rätt vanligt” och brukar inte kosta något extra (jag kollar alltid sådant innan jag köper ny bil) har själv leasat bil på både enskild firma och AB i 20 år, har har aldrig haft problem att sälja/köpa ut bilen tidigare, om man har hittat något roligare. Men att skulle bli billigare med Blipp låter inte troligt, kanske månadskostnaden, men knappast totalt, då dom “bara” förlänger hyresperioden och drar in pengarna på det sättet (dom jobbar ju inte gratis).