Flytta från Avanza till Lysa?

Nej, det är sant. Men är lite less på att ständigt ligga efter. Med stor portfölj blir varje procent kännbar. Tack för pepp och du delar med dig, Tjm.

1 gillning

Om detta fortfarande är intressant för dig så finns möjlighet till automatiska utbetalningar från Avanzas KF. Först måste dock kapitalet ha funnits ett år på KF. Du väljer sedan under hur lång tid utbetalningarna ska ske och Avanza säljer av åt dig enligt förutbestämda regler. Visserligen har Lysa fler valmöjligheter vad gäller utbetalningar, men för min del är jag nöjd med Avanzas upplägg.

Ni som kan.
På min Avanza “fond” ligger två Globalfonder (övervikt), en Sverigefond, en Europafond samt 10% av värdet i en Emerging Markets fond. Hela klabbet upp ca 5% i år.
Är Lysa bättre?

Min avgift hos Lysa är knappa 0.35%, inte särskilt billigt, har faktiskt lite svårt att förstå “hypen” kring Lysa här på forumet.

Smartare då att köpa billiga indexfonder.

Den diskussionen är sammanfattad i denna artikel:

1 gillning

Jag skulle inte välja Lysa eller någon annan fondrobot, eftersom det innebär en extra avgift. På lång sikt kan avgiften växa till betydande summor, pengar som du istället hade kunnat behålla genom att investera i en billig global indexfond.

Dessutom gillar jag inte att Lysa har omkring 20 % av fonden investerad i Sverige (om jag har uppfattat det rätt), trots att Sverige bara utgör mindre än 1 % av världens börsvärde.

1 gillning