Ja, det kan vara ett alternativ ifall det är ekonomiskt försvarbart.
Nej det är dålig ekonomisk investering.
Det andra är att det är en dålig riskspridning, en stor del av kapital är låsta i boendet.
En bostad är både någonstans där du ska bo och någonting du stoppar in väldigt mycket pengar i.
Som dessutom kräver underhåll.
Du säger “nej”, men du motsäger inget av det jag skrev.
På lång sikt gör det nog ganska stor skillnad att bo hyresrätt eller bostadsrätt.
Hyror har på 20 år dubblats och kommer antagligen fortsätta göra det.
Kostnaden för bostadsrätten de senaste 20 åren har antagligen sjunkit.
Oavsett om du ska köpa hus i närtid eller långt fram i tiden kan du lika gärna sälja om du inte ska bo i bostadsrätten;
Om du ska köpa huset i närtid vill du vara likvid. En ev. prisuppgång blir så pass marginell att det inte gör skillnad och du kan lika gärna ta räntan på bankkontot under tiden
Om du ska köpa huset längre fram är det antagligen bättre värdeutveckling på en indexfond.
Jag har inte tänkt på skatteeffekter, men du skrev att det var nybyggt, så “vinsten” är väl inte så hög?
Sitter som ledatmot i en styrelse nu och det är inte alls säkert att kostnaden för BRF:en har gått ned. Tvärtom, nu ska ju saker bytas och många föreningar har tvingats höja avgiften med en massa procentenheter. Frugan som jobbar på ett kommunalt fastighetsbolag säger att de årliga hyresökningar inte alls täcker de kostnader som de har idag.
Är det av betydelse i detta sammanhang?
Med ditt sätt att resonera är även hyresrätt en investering.
Vad köpte du bostadsrätten för och vad skulle du få vid en försäljning idag?
För eller senare kommer alla hyresvärdar tagit igen kostnadsökningarna. De ska drivas affärsmässigt, hyran har en stor vinstmarginal, och kommer aldrig sänkas.
Brf är ett boende till självkostnadspris. Alla brf är olika men det finns helt andra möjligheter (och incitament!) för en styrelse att hålla nere avgiften. Obs alla Brf är olika. Som köpare måste man göra sin läxa.
Värdeökningen för tillfället är enligt Booli ca. 15% men området är svårsålt just nu. Den har varit 30% tidigare när mäklaren värderade.
Värdeutveckling på börsen blir mindre pga avsaknad av hävstång, dock påverkar ränta och avgift också ifall man vill behålla bostadsrätter som investering
Brf:er har ju också lån med räntor som kan variera som och påverka avgiften.
Det finns för bostadsrättsköparen eller villaköparen helt andra kostnader än avgiften till brfen/underhållet. Kostnaderna för lånet kommer att dominera. Vad man betalar för lånet sjunker kontinuerligt men för hyresboendet räknas det upp varje år på hela kostnaden, medan det för köparen bara uppräknas för underhållet.
I min stad Örebro ligger en 3a i bra läge på runt 40 tkr/m².
Bo kostnad för 3a med ca 500 tkr insats är runt 18 tkr/mån. Med dagen räntor och amort på ca 4,2 tkr/mån.
Utbudet av hyresrätter är större än någonsin och en motsvarande 3a att hyra i lika bra läge för 12 tkr/mån.
Jag skulle hellre välja hyresrätten
Självklart ska du välja ett boende som just du är nöjd med! ![]()
Men som sakupplysning vill jag säga att amortering är ett sparande och inte ska läggas ihop med räntekostnader när du ställer hyresrätt mot ett ägt boende.
Såklart, men hyresrätten behöver inte vara sämre.
Man kan använda sitt kapital obundet i bostaden till annat och mindre oro/risk inför flytt, en slag ekonomisk förutsägbarhet.
Absolut hyresrätten innebär en förutsägbarhet. Hyran stiger varje år utan överraskningar och den dag det genomförs ett stambyte kan man lugnt räkna med en höjning på 30-50%. Brf mycket jobbigare här, avgiften kan åka jojo utifrån styrelsens agerande och omvärldsfaktorer.
Friheten med hyresrätt och bara tre mån uppsägningstid inte att förakta heller. Frihet att efter eget tycke bryta upp sina bopålar är värt mycket beroende på individ.
Snackade med en kompis ca 12 år sedan om precis samma sak. Han hade just sålt sin BR och funderade på en hyresrätt (hade ett erbjudande) - eller köpa ny BR. Detta var i STHLM eller närförort.
Med facit i hand var köp av BRF sannolikt bästa valet då.
Men nu då?
Jag känner mig osäker om priser på BR kommer fortsätta öka i värde kommande 12 åren som de senaste 12 i STHLM?
Om du idag sitter på en BR värd 15-20msek som du köpte på 90-talet för 2-3msek. Då är det kanske smart att sälja av , investera och flytta in i hyresrätt?
Exempel: du säljer en BR med inköpspris 3msek (90-tal) för 15msek. Vinst 12M.
Lån 2 - återstår 13. Vinstskatt 2,64m.
Återstår 10 360 000kr.
Investeras med 5% avkastning = 518 000kr/år
Hyra 15 000kr/mån hyresrätt.
Återstår 338 000kr år
Så länge BR inte stiger med minst 3,3 %/år är ovan kanske bättre? För ett pensionärspar en möjlighet att casha in på det som annars är uppbundet i ett boende.
Mkt förenklat exempel - men ändå.
Den viktigaste frågan är ju: Var VILL du bo? Var blir din vardag trevligast? Själv hade jag valt en trea nära havet… så att jag kunde ha ett gästrum för alla långväga vänner samt bada mycket mer. Vad är dina egna preferenser och prioriteringar? Du kanske helst vill ha nära till restaurang och bio, eller kortare pendling, eller nära till skogspromenader, eller nåt helt annat.
Att välja bostad är i första hand ett livsbeslut, inte en investering. (Sen ska plånboken såklart räcka, men det är en annan sak.)
Fördelen med hyresrätt är ju att hyran enligt lag inte får öka hur som helst. Vidare har du en extrem flexibilitet, du kan flytta inom en månad som regel.
Bostadsrätt kan potentiellt öka i värde och då kan du göra ekonomisk vinst. Dock så löper du dubbel risk för ränta då många BRF har lån vara kostnad går upp precis som ditt privat bolån.
Dessutom kan du sitta fast på obestämd framtid för att bostadsmarknaden blivit trög, talar av erfarenhet då en vettig bostadsrätt i bra BRF i stan ligger osåld 10 månader senare trots sammalögre pris än den köptes för 2020.
Låter ju perfekt. Sälj BRF och vänta in nästa lite större nedgång.