Flytta från bostadsrätt till hyresrätt, osmart?

Hej,

Har precis flyttat från bostadsrätt till hyresrätt men hyr ut bostadsrätten i andra hand under ett år innan ev. försäljning.

Dock så har jag hört att det är bra att vara ”tidigt in på bostadsmarknaden” och undrar ifall det smarta egentligen vore att behålla bostadsrätten tills ev. framtida husköp?

Annars åker man ju tekniskt sett ur marknaden och hänger alltså inte med i svängarna. Min tolkning är att det kan jämföras med att sälja av aktieinnehav för att lägga pengar på fasträntekonto.

Hur skulle ni se på situationen?

Bakgrund: Bostadsrätten är en relativt nybyggd, fräsch 2a på ca. 50kvm med bra förbindelser till centrala Gbg (dock inte ”bästa” området).Balkong rätt högt upp med sol hela dan.

Hyresrätten är en 3a på 85kvm med egen uppfart och trädgård i ett ”finare” område nära havet en bit utanför Gbg.

1 gillning

Eftersom man oftast lånar rätt mycket till sin bostad och bostadspriserna gått upp över tid, har många blivit rika genom att bo. Det kan liknas vid att investera på börsen med riktigt rejäl hävstång. Låna 75%, och du kör effektivt sett en hävstång på 4. Man kan notera att även om bostadspriserna gått upp, så har börsen gått bättre, sett över några decennier, men med hävstång kan utväxlingen på det egna kapitalet varit bättre på bostadsmarknaden.

En fördel med att investera i bostaden är att det blir svårt att “pilla” med investeringen. Den är ju väldigt illikvid. Investeringen blir per automatik väldigt långsiktig, eftersom man faktiskt måste bo någonstans. Buy and hold.

Ingen vet hur det går framöver dock, varken med börsen eller bostadsmarknaden. Du kanske kan köpa lite skog eller nåt, gärna med hävstång. Då får du samma effekt som av en bostadsinvestering, samtidigt som du bor kvar i din trevliga hyreslägenhet.

2 gillningar

Hur har det sett ut hittills med utvecklingen för din bostadsrätt? Går den framåt? Alla bostäder går ju inte lika bra så man kan inte alltid räkna med att bostaden går som tåget.

Det finns strategier man kan använda sig av när man väljer br för att optimera sina chanser om syftet är att tjäna på sin bostad. Det handlar framför allt om att köpa något med någon potential till värdeutveckling. En halvny lägenhet i ett mindre attraktivt område är troligen en något mindre bra affär, så länge området inte får ett uppsving av något skäl.

Oavsett vilket så låter hyresrätten trevligare att bo i. Hyr ut i andra hand så länge det går och växla sedan över till husköp (om det känns som att det blir i hyfsad närtid).

2 gillningar

Är hyran bra (hyfsat låg), så öppnar det ju upp en möjlighet till ökat sparande inför kommande husköp också :thinking: :blush:

Själv flyttade jag från hyresrätt till hus, men det är några år sen nu.

Så egentligen handlar det om:

Kommer bostadsmarknaden med hög hävstång utvecklas bättre än aktiemarknaden med låg/ingen hävstång? Ingen vet.

2 gillningar

Bostaden ger ingen avkastning men kan göra det vid försäljning men kan även gå ner 20%.

Jag skulle inte räkna med avkastning mer än inflationen i dagens läge

2 gillningar

Som andra skrivit så beror det på din risktolerans. BRF och börs kan gå upp/ner eller ligga flat. Du kan vinna/förlora på att sälja nu eller sedan.

Det normala är att man köper och säljer på samma marknad för att jämna ut svängningarna. Då spelar det mindre roll om din BRF går ner/upp eftersom man gör antagandet att huspriserna då också går ner/upp i motsvarande grad.
Det finns två frågor som du bör ställa dig själv.

1. tror jag att jag kommer få ut mer pengar av att ha mitt kapital på börsen kontra i BRF:n?
  2. tror jag att min BRF kommer sjunka i pris relativt till hus mellan nu och när jag skall köpa hus?

Sedan frågar du dig vad resultatet blir om du har fel i dina antagande på fråga 1 och 2. Samt om du är OK med resultatet av att ha fel i dina antagande.

Vad jag hört tillåter dom flesta BRF föreningar inte flerårig uthyrning och det krävs oftast ett vettigt rimligt skäl du inte längre har vad jag förstår.

2 gillningar

Alltså, det viktigaste med att bo är ju att man trivs. Man kan vantrivas i ett slott och må som en kung i sin koja.

7 gillningar

Klart den gör. De flesta köper den som en investering som ger direktavkastning i form av husrum.

5 gillningar

Hittills beräknar ex. Booli att värdet ökat ca. 15% på de 6år som bostadsrätten funnits. Det var betydligt högre värdering för ett par år sedan, typ det dubbla (30%).

Just nu verkar det ligga ute många lägenheter till försäljning i området under lång tid. Alltså inte de bästa förutsättningarna för försäljning med god vinstmarginal.

Dock är lägenheten med tillhörande fastighet trevlig och fräsch vilket jag tror kommer hålla ett bra tag till.

1 gillning

Kolla med BRF hur länge du får hyra ut i andra hand. Det är oftast bara ett eller max två år.

Ja, det är också min tanke. Dock verkar nuvarande styrelse lite insnöade på att följa hyresnämndens regler för andrahandsuthyrning istället för att se att de har all möjlighet att frångå dessa.

Oron att endast få hyra ut i ett år för ”provboende” är alltså överhängande…

Min fundering är alltså att ifall det skulle komma till det att ett beslut över att sälja eller inte behöver tas om ett år, vad är då smartaste strategin? Eller vad behöver man tänka på i ett sådant läge? (Är det bättre att vara i bostadsmarknaden eller utanför?)

Förövrigt så är hyresrätten ca. 25 år och har sämre materialkvalitet på tex. golv, kök, badrum etc. Däremot är allt annat bättre.

Ja, det är så det verkar vilket oroar mig. Funderingen är således att vara eller inte vara i bostadsmarknaden efter det året.

Pengar ut är i runda slängar samma i hyresrätten som i bostadsrätten, dock medräknat amortering.

Jupp! Det är min oro. Vad gör jag när den dagen kommer?!

Historiskt bra ja. Hyresrätt när du vill casha ut helt, jag tänker mig göra detta runt pensionen kanske. Eller kanske inte, vi får se. Men om man aldrig säljer brinner ju pengarna inne så att säga, om man inte vill efterlämna något.

Hur skulle man kunna se på att betala för båda. Att bostadsrätten bara står ”orörd” ifall styrelsen nekar vidare uthyrning?

Bodde i en förening för ca 20 år sedan där folk köpte lägenheter och lät dem stå obebodda för att avgifterna var låga och värdeökningen hög. En i styrelsen berättade för mig att de tvingade dessa att sälja när de upptäckte dem. Om detta är rätt lagligt vet jag inte men så gjorde styrelsen i den föreningen.

2 gillningar