Ny medlem som sent omsider insett att jag har för låg risk i mitt långsiktiga sparande (sedan Covid endast sparkonto, om än ett av de bättre av den sorten). Efter att ha lyssnat på Rika Tillsammans-podden så verkar det ju förnuftigt att placera brett och internationellt, och sedan glömma bort det hela under ett antal år. Detta avser jag nu göra, men en sak gnager lite. Det handlar om att den svenska kronan för stunden är rekordsvag mot euron och dollarn, vilket rimligen borde innebära att tajmingen är lite halvkass för att köpa på sig såpass mycket internationella innehav som basportföljen medför.
Övertänker jag detta? Eller bör jag kanske vikta upp den svenska andelen, och lägga resten i någon form av räntebärande tillgång i väntan på svagare krona? Eller är detta tvärtemot vad forskningen och Rika Tillsammans-filosofin säger (dvs. försök inte tajma marknaden)?
Personligen anser jag inte att man ska försöka tajma valutakurser eller värdet på börsen om man verkligen avser att ha lång sparhorisont med det man investerar. Risken är då att man står helt utanför börsen alldeles för länge och “rätt läge” aldrig dyker upp…
@Rimma Den tråden hade jag missat. Den var intressant! Kan inte påstå att jag fick med mig någon form av slutsats, ämnet verkar lite kontroversiellt. Jag antar att det hela kokar ner till hur man ser på den långsiktiga värderingen av kronan, och den svenska börsen kontra (huvudsakligen) den amerikanska. Så fort man gör sådana bedömningar blir det ju dock spekulativt på ett sätt som jag förstått att man ska undvika. Det hela är lite svårnavigerat om man har en stark magkänsla som säger att det är helt fel att köpa något utanför Sverige i nuläget…
Personligen lutar jag åt det håll som @MattiasA90 skriver i sitt svar, d.v.s. att undvika att spekulera. Värt att beakta är basportföljen har 10% Sverige vilket redan är mer än dess 1% i marknadsvikt. Känner du att det inte är nog är ett alternativ att ta ytterligare 10% från globalfonden och lägga totalt 20% i Sverige. Många i forumet har mellan 10 och 20% i Sverige. Då får du högre tilt mot Sverige men bibehåller i grunden tänket från Basportföljen. Ett annat alternativ är att behålla basportföljen och lägga allt eventuellt nysparande i sverigefonden.
Som du skrev, konsensus i frågan gällande övervikt Sverige eller inte, är svårare att finna.