Hej,
Har en speciell fråga. Flyttade nyss bolån från Swedbank till Handelsbanken. När jag ansökte om flytten hos Handelsbanken så var det för hela bolånet hos Swedbank. För enkelhetens skull kan vi säga att det är 1 000 000 kr. Men medan jag väntade på att allt skulle vara klart har jag hunnit amortera en summa hos Swedbank, så att skulden var 995 000 kr.
Den dras automatiskt från Swedbanks konto någon gång efter löning. Handelsbanken har nu löst lånet hos Swedbank och nu är jag bolånekund hos Handelsbanken. Men nu är bolånet hos Handelsbanken 1 000 000 kr, eftersom avtalet/flytten började innan den sista amorteringen hos Swedbank.
Helt plötsligt har jag 5000 kr mer i bolån. Jag vill ju “ge tillbaka” belopp till Handelsbanken. Ringde Swedbank som sa att de skickar tillbaka beloppet som är över. Ringde Handelsbanken som menar att beloppet borde ligga i bankkontot hos Swedbank.
- Summering: det har amorterats under processen för flytt av bolån och en större summa har betalats från nya banken till den gamla banken. Var hamnar mellanskillnaden?
Någon som har varit med om detta? Notera jag var enbart bolånekund hos Swedbank och har inga andra engagemang hos dem.