Amorteringsgrundande skuld oförändrad trots extra amortering

Hejsan,

Har idag ett rörligt bolån via Skandia sedan 1 år tillbaka där jag amorterar 2% då jag har en belåningsgrad på 73% och skuldkvot på mindre än 4,5. Gjorde dock en extra amortering för ett tag sen och så min nuvarande belåningsgrad är 68%.

Om jag förstår det rätt borde banken gå med på att jag endast amorterar 1% då jag hamnar under 70% men då hänvisar de att de går på “Amorteringsgrundande skuld” vilket fortfarande är min ursprungliga skuld från köpet. Denna förnyas tydligen i samband med “Amorteringsgrundande värde”, dvs vart femte år. Så enligt denna logik så kommer jag amortera 2% i fem år oavsett nuvarande skuld, vilket låter väldigt märkligt enligt mig.

Har någon annan varit med om samma sak? Är det verkligen såhär det fungerar?

Jag hörde av mig till Skandia och bad om lägre amorteringsbelopp efter att ha gjort en extra inbetalning. Banken ändrade.

Jag hade amorteringskrav på 2%. Jag amorterade extra och när jag kom ner under 70% ringde jag banken (SEB). Det var inget problem att minska amorteringen till 1%.

Tack för svar allesammans!

Kontaktade de och lyckades få det ändrat nu, måste blivit något missförstånd sist jag kontaktade dem för då ville de inte ändra.

1 gillning