Förvisso… det känns oavsett vilket lite “sådär” som fastighetsinvestering i dessa dagar.
(Till de utan järnkoll: Maldivernas högsta punkt är 2,5 meter över havsytan (and “sinking”).)
Förvisso… det känns oavsett vilket lite “sådär” som fastighetsinvestering i dessa dagar.
(Till de utan järnkoll: Maldivernas högsta punkt är 2,5 meter över havsytan (and “sinking”).)
Kunde inte låta bli ![]()
Underskattad kommentar. Vore intressant att veta hur mycket energi vi totalt sett bränner på att träna, för att inte prata om CO2-kostnaden som går in i alla träningstillbehör. Snacka om slöseri med energi.
Världen förändras.
Hur ofta var det riktigt stora bränder på 80-talet som i Australien, USA, Ryssland och sydeuropa?
Hur ofta var det riktigt stora översvämningar på 80-talet som i Europa och Kina i år?
Hur ofta var det hungerkravaller i Mellanöstern p g av torka på 80-talet?
Världen förändras och det finns duktiga forskare som vet varför, även om det är svårt att göra exakta prediktoner om framtiden.
Jag förstår inte vad du vill säga med ditt svar.
Men det var ju vetenskaplig forskning som fick FN att varna för att Maldiverna skulle försvinna under havet på åttiotalet också? Växthuseffekten är liksom inget nytt.
Det är annorlunda nu.
Låter ju betryggande att klimatförändringarna bara är en bluff. Vad är det ni vet som de som jobbar med dessa frågor har missat?
Shit, diskutdrar nu bilar och privat transport i denna tråden, märligt då bara 11,9 % av CO2 utsläppen kommer därifrån, och då inkluderar det lastbilar. Emissions by sector - Our World in Data
40% av den sektorns utsläpp är just lastbilar och resten, alltså ca 60 % av det är personlig transport. Ca 7 % totalt alltså. Enligt den källan, men hur det är i verkligheten vet jag inte, läst 15% på en anna källa, säger FN något annat? Vi bilåkare är lätta måltavlor för straffskatter och annat, tunga insustrier är svårare att komma år politiskt genom ekonomiska styrmedel, om man inte vill orsaka ekonomisk härdsmälta så klart.
Så kör elbil om du vill, du sparar säkert pengar, men nån miljöhjälte är du nog inte hur mycket du än vill. Utöka vind, vatten och kärnkraft istället för att göra livet dyrt för oss som inte bor på östermalm.
Det är väl detta som är FEDs mål? #endthefed
Sluta åk bil till österåker, vägra köpa varor på nätet, ät hemmaodlad potatis och dö i förtid, då är man hjälte 
2 av 4 är inte så dåligt ändå väl? 
Varför sån polarisering?
Kan det inte vara så att klimatförändringarna varit kända länge. Att konsekvenserna kommer bli ganska stora och samtidigt går det väldigt långsamt.
Kan det inte vara så att konsekvenserna kanske inte är så extrema så extremt fort som basuneras ut när journalister klippt och klistrat i från omfattande rapporter?
Kan det kanske vara så att problemet är mycket mer komplext och att “göra allt vi kan” inte är annat är politiska floskler?
Är globalt folkmord okej? Det innefattas ju tekniskt sett i att “göra allt vi kan”…
Odlar min egen potatis men jag måste liksom klimatkompensera i negativ bemärkelse genom att ha 2 barn, 2 dieselbilar, bo på landet och åka måååånga mil per år. Har luftvärmepump men värmer huset vintertid med ved. Vad ska man köra, flytta till lägenhet genererar ju mindre livslust så där kan man ju kompensera på uppsidan.
Klimatförändringarna har varit kända länge, ändå verkar vissa ha svårt att ta till sig det. Klart man blir nyfiken på vad det är de tror sig veta som de som jobbar med dessa frågor har missat.
Vi pratar om väldigt komplexa jämnviktssystem. Facit kan man först veta efteråt. Våra bästa uppskattningar är från de som jobbar med dessa frågor. Det är fritt fram att lyssna på dessa människor om man är intresserad utan att gå via kvällspressen.
Politikerna har än så länge inte gjort särskilt mycket så eventuellt prat om att “göra allt vi kan” är antingen floskler eller ett erkännande om bristande förmåga/kompetens.
Globalt folkmord verkar meningslöst, men hade varit en pyrrhusseger värd namnet.
Det har gjort väl gjorts enormt mycket? Dessutom går utvecklingen fortare och fortare mot mindre utsläpp, mindre fattigdom och bättre levnadsstandard.
Nya bilar förbrukar hälften eller mindre av bränslet de på behövde på 90 talet.
Den absoluta fattigdomen har förminskats fortare i världen än någon ens kunde drömma om i början på 90 talet.
Mängden mat per brukad yta har fortsatt öka ordentligt.
Levnadsstandarden och livslängden hos befolkningen i världen växer i rasande fart.
Världen har aldrig någonsin tidigare varit så bra som den är nu och den blir snabbare och snabbare bättre.
Min åsikt är att vi behöver:
motverka överbefolkningen i världen
reducera konsumtionen av kött och mejeri
minska flygtransporterna
producera mer lokalt
flytta enpersonstrafik till flerpersonstrafik
upphöra med skövling av skog och djungel
producera el fossilfritt
Detta förstår jag att de flesta insatta är överens om.
Den svåra frågan är HUR vi uppnår förändringarna. Där är jag principiellt motståndare till auktoritära metoder och vi bör enligt min mening arbeta med incitament och information snarare än batonger.
Vi bör givetvis omedelbart också röja undan alla eventuella hinder som motverkar innovation på området.
Slutligen är det väldigt svårt att behandla en global utmaning på individuell nivå. Här är tvärstatliga överenskommelser enda möjligheten.
Mvh Lekman
Ja, alltså, rapporten förutspår såvitt jag förstått halvannan grads uppvärmning till år 2100. Vad vet väl jag, men för mig låter inte det som att domedagen är nära förestående och att jag genast borde allokera om alla mina investeringar.