Inser att forumet innehåller få om ens några länkar till EFN och deras “nya” satsning. Följer ni dem?
Nej!
Gör du?
Mer och mer faktiskt vilket gör att man struntar i att vara indexkramare numera. Sen undrar jag om de på riktigt utmanar di.se för mycket utav innehållet är faktiskt #gratis. De har tom tidning i dessa tider.
Det är nog syftet med bankernas egna mediekanaler, att banken ska tjäna mer pengar.
Tack för varningen. ![]()
Tittar på deras Youtube kanal ibland, även lyssnat på Gabriel & Henrik en del:
Sen förundras jag över satsningen då Handelsbanken gick från att lägga ner EFN till att kasta in hur mycket pengar som helst.
Ja, lyssnar på några poddar, börssurr, världsekonomin och mammons rike. Kul med fler svenska vettiga svenska ekonomimedier. Agerar jag på något sätt baserat på informationen i mitt sparande? Nä inte direkt.
Jag lyssnar på börslunch. Den låg kvar i mina prenumerationer efter förra gången de var aktiva. Den är ganska bra. Det finns mycket sämre börsmedia, om man säger så.
Egentligen finns det nog rätt få argument för att lyssna på börsmedia, men många goda argument mot. Det har blivit ett nöje för mig helt enkelt. Ett ganska dumt nöje, men ändå.
Jag brukar skumma igenom rubrikerna under Börskollens ekonominyheter. De innehåller länkar till artiklar på många andra ekonomisidor, bl.a. från EFN. Om det är den “nya” EFN har jag ingen aning om. Vad skiljer den nya och den gamla?
Alltså, SHB gjorde en satsning på EFN för en hel del år sedan och lade sedan mer eller mindre ner allting. Det är oklart för mig om de behåll något, men jag såg i alla fall ingenting på flera år. Sedan började de plötsligt satsa på det igen. Det senare var väl förra året? EFN var ju borta i flera år.
Kollar deras webb varje dag när går min runda på nätet. Bra notiser, ultrasnabba på att få in nyheter. Det som filmas lider dock av att de som sitter i rutan inte har fått gå till logopeden. Kraftiga dialekter, mummel och prat i munnen på varandra gör det svårt att uppfatta allt som sägs. Vad jag förstår har man lockat namn i branschen med sådana belopp att de inte kunnat tacka nej till att börja jobba där.
Jag antar att du har bott i Stockholm hela ditt liv?
Ja, och tycker de är bra för att hålla lite koll på vad som händer både i Sverige och de tar rätt ofta också upp omvärlden.
Lunch podden, Börssurr (som är både bra och kul) samt deras dagliga nyhetsbrev tar jag del av
Jag lyssnar faktiskt en del, men ser det mest som underhållning med vissa vettiga företagsnyheter ibland och desto mer desinformation om hur man bör investera. Jag tror inte att de skapar något värde vad gäller att hjälpa folk göra bättre investeringar, utan de lurar om något folk att göra sämre investeringar, som dock är bra för banken, eftersom de tjänar mer på att folk aktivt handlar svenska aktier eller köper aktiva svenska fonder än att de väljer billigaste globala indexfonden.
Inslagen om makroekonomi och världsekonomin är tyvärr generellt väldigt oinsatta och de berättar hellre en bra historia än säger något vettigt.
Det händer. Men det är mest brus som distraherar mig från min strategi, så jag försöker stänga allt sånt ute. Helst vanliga nyheter också. De har ingen inverkan på vad som är rätt att göra i mitt liv. Bara distraktion från det jag vet jag borde göra.
Ja, jag är en trogen lyssnare av börssurr och lyssnar ofta på börslunch. Jag har för mig att jag har rekommenderat börssurr i någon tråd här.
Intressant nog är jag totalt ointresserad av nyheter / inlägg om börs och finans. Privatekonomi och nationalekonomi är lite roligare.
Incitamenten för den som skriver / pratar är att jag ska komma tillbaka så ofta som möjligt. De vill konstant skapa stormar i vattenglas. Vilseledande rubriker, innehåll, paywalls etc.
Om de verkligen visste hur bolag och marknader kommer att utvecklas så skulle de hålla på med det istället för att försöka sälja grejer till mig.
Istället sår de tvivel och missleder de som inte vet bättre.
Jag säger inte att det är så men TS två kortfattade inlägg skulle i princip kunna vara reklam för EFN, upplagt av en anställd eller någon annan som direkt eller indirekt får betalt för det.
Det är vanligt på andra sociala medier / forum, t.ex. Reddit.
Börsen idag – Följ aktuella kurser för Sverige och världen är helt ok sida men sök kunde vara bättre.