Folkbokförd på kommunen och får därför inget bank-ID

Hej
Nyligen blev jag förd som försvunnen i folkbokföringen. Jag var student (med jämna flytt) och personen jag var skriven hos flyttade. Jag hade ingen fast adress som skatteverket kunde skriva mig på vilket ledde till att jag blev förd som försvunnen. En av påföljderna var att bank-id slutade fungera. Nyligen blev jag folkbokförd på kommunen med särskild postutdelningsadress vid sidan om. Idag var jag på banken för att skaffa mig bank id men kunde inte eftersom, enligt banken jag saknade folkbokföringsadress. Att folkbokföring och folkbokföringsadress var två olika saker var något nytt för mig.

Jag är utbildad inom ett licensyrke och behöver bank ID för att ansöka om det. Det går att ansöka via blankett men digitalt går det snabbare. Jag har ett jobb på gång och försöker lösa det så snabbt som möjligt.

Har någon varit i liknande situation och hur har ni löst det? Har alla banker samma regler kring utfärdandet av bank ID? Finns det någon instans förutom banken som kan utfärda bank-id utan folkbokföringsadress?

3 gillningar

Som student var jag skriven hos mina föräldrar som jag minns det. Det var enklast så.

2 gillningar

Obs att det är ett brott att folkbokföra sig fel och att lagen har blivit hårdare:

3 gillningar

Lösningen är väl att skriva sig där man faktiskt bor, för att därmed ha en folkbokföringsadress.

Varför skriver du dig inte där du bor? För jag antar att du inte bor på den särskilda postutdelnignsadressen?

Jag fattar att det kan finnas anledningar så som hotbild och/eller skyddad adress etc som resulterar att man inte bor där man är skriven. Men om det inte finns sådana skäl förstår jag inte varför du helt enkelt inte skriver dig där du bor. Som nämndes ovan har det blivit skärpning på den fronten.

1 gillning