Folkbokförd på kommunen och får därför inget bank-ID

Hej
Nyligen blev jag förd som försvunnen i folkbokföringen. Jag var student (med jämna flytt) och personen jag var skriven hos flyttade. Jag hade ingen fast adress som skatteverket kunde skriva mig på vilket ledde till att jag blev förd som försvunnen. En av påföljderna var att bank-id slutade fungera. Nyligen blev jag folkbokförd på kommunen med särskild postutdelningsadress vid sidan om. Idag var jag på banken för att skaffa mig bank id men kunde inte eftersom, enligt banken jag saknade folkbokföringsadress. Att folkbokföring och folkbokföringsadress var två olika saker var något nytt för mig.

Jag är utbildad inom ett licensyrke och behöver bank ID för att ansöka om det. Det går att ansöka via blankett men digitalt går det snabbare. Jag har ett jobb på gång och försöker lösa det så snabbt som möjligt.

Har någon varit i liknande situation och hur har ni löst det? Har alla banker samma regler kring utfärdandet av bank ID? Finns det någon instans förutom banken som kan utfärda bank-id utan folkbokföringsadress?

3 gillningar

Som student var jag skriven hos mina föräldrar som jag minns det. Det var enklast så.

2 gillningar

Obs att det är ett brott att folkbokföra sig fel och att lagen har blivit hårdare:

3 gillningar

Lösningen är väl att skriva sig där man faktiskt bor, för att därmed ha en folkbokföringsadress.

Varför skriver du dig inte där du bor? För jag antar att du inte bor på den särskilda postutdelnignsadressen?

Jag fattar att det kan finnas anledningar så som hotbild och/eller skyddad adress etc som resulterar att man inte bor där man är skriven. Men om det inte finns sådana skäl förstår jag inte varför du helt enkelt inte skriver dig där du bor. Som nämndes ovan har det blivit skärpning på den fronten.

1 gillning

Sant, men man behöver också vara praktisk. Jag hade en kompis skriven hos mig en period när han saknade fast bostad. Han flyttade runt lite och bodde en månad här, en månad där. Han behövde ha en plats där han kunde ta emot brev från CSN och liknande saker. Risken var annars att de skulle försvinna. Man ska absolut inte ta lättvindigt på sådant här men under kortare perioder när man står i bostadskö och ännu inte fått studentrum (typ) så behövs en lösning.

Det enda ställe jag skulle undvika att bo på med en sådan här lösning är så kallade utsatta områden. Det är ju i någon mening dessa områdens allmänna kaos som den här lagändringen är tänkt att hantera. Om man som min kompis bor i studentrum en månad i taget är det inte hela världen. Ingen skulle komma på idén att börja rota runt i förhållandena där. Det finns en kontroll av att studenter bor där och den räcker för att Rawa Majid eller liknande skumma typer inte ska komma dit.

Funkar det inte att få Freja ID heller?

1 gillning

Ju, den har jag. Freja ID tar tydligen inte hänsyn till folkbokföringsadress på samma sätt som bank ID utan använder sig av SPAR tror jag. Tyvärr så kan man inte använda den i lika stor omfattning. Socialstyrelsen, facket, mobil bank etc. använder sig av endast bank ID.

1 gillning

Det var en ärlig och genuin fråga. Det är ju, om det inte är någon information du hemlighåller, även lösningen på ditt problem. Men stå du där utan BankID då. De flesta människor som går på fest är skrivna där de bor, och så gäller även mig.

2 gillningar

Hittade detta som jag tycker verkar både vettigt och relevant:

Så funkar den skärpta lagen om folkbokföring: En vecka på fel adress kan vara ett brott - Hem & Hyra (hemhyra.se)

1 gillning