Hamnade i en diskussion om vad det innebär att vara folkbokförd. Någon som vet vad som händer egentligen om man inte skulle vara folkbokförd på någon adress? Kan man tex ändå använda banker mm? Hur viktigt är det att ha en offentligt registrerad adress? Tänker tex hur samhället fungerar för hemlösa eller papperslösa?
Om man inte gör någon flyttanmälan eller inte bor på adressen som man har anmält, så kan det vara ett folkbokföringsbrott. Något som kan straffas med böter eller i värsta fall fängelse.
Jag är mer ute efter om det öht går att använda samhällstjänster, banker, bankID mm om man inte är skriven nånstans. Dvs om man behöver finnas i folkbokföringen för att man ska kunna utnyttja olika tjänster.
Jag är inte folkbokförd någonstans och det mesta ovanstående går att använda, men då har jag ju tidigare varit folkbokförd i Sverige.
Intressant. Om du beställer ett nytt bankkort, var hamnar det då?
Det skickas till min address i Finland.
Så, inte folkbokförd någonstans kanske var att ta i, jag menade inte folkbokförd i Sverige.
Man kan vara folkbokförd i en kommun istället för på en adress. Dock tror jag inte att den möjligheten är generellt möjlig att välja.
Aha, det verkar som att det kan vara lite svårt att använda vissa tjänster som bland annat sjukvård om man inte vill folkbokföra sig på sin adress i Sverige då statliga myndigheter, kommuner och regioner har anmälningsskyldighet till skatteverket.
Jag har fått veta att det tydligen finns en skum och otrevlig business runt att upplåta sin adress mot betalning för folk som inte har någon adress. Låter ju iofs lite märkligt om det räcker att vara skriven i en kommun.
Jag uppfattar att vara skriven i en kommun är en lösning för personer som har legitim rätt att vara skrivna i Sverige men som inte har någon fast bostad. Skulle jag sälja mitt hus skulle jag hamna i denna kategori. Det kan finnas andra kategorier personer som också har denna möjlighet men där har jag inga detaljer. Du kan sannolikt inte välja detta själv utan det är något som Skatteverket kan ordna med om rätt skäl föreligger.
Där man är folkbokförd, är där man bor, betalar skatt och är försäkrad. Detta innefattar social och sjukförsäkring.
Jag är svensk, utvandrad till och därmed folkbokförd i Tyskland. Teoretiskt, ska jag söka vård i Sverige måste jag påvisa min sjukförsäkring här. Så teoretiskt skulle jag ej få vård, om jag inte var folkbokförd någonstans.
Banker och stat kan ej skicka dig dokument, då detta görs till folkbokföringsadress. Således kan man inte nyttja vissa tjänster.
Ok, intressant! Ofta som svensk väletablerad person har man väl iofs nånstans där man kan skriva sig tillfälligt, hos nån vän eller släkting om det kniper.
Man ska ju vara folkbokförd där man bor. Det skulle alltså vara olagligt för mig att skriva mig hos mamma
Vet du om man öht kan skaffa ett bankkonto om man inte är skriven i landet? Jag tänker att man kanske skulle kunna göra det som EU-medborgare? Eller står man utanför systemen om man inte är skriven i landet?
Jo jag vet. Men har inte väldigt många under någon period i sitt liv varit skriven där de inte bor av pragmatiska skäl? Tänker tex i ett scenario med en jobbig skilsmässa där man flyttar runt under några månader innan allt kommer i ordning.
Jag skaffade just ett svenskt bankkonto, fast jag är skriven i Tyskland. Mycket svårt att få ett Tyskt bankkonto utan att vara skriven i Tyskland.
Det stämmer rimligen. Tidigare var det ju inte straffbart att vara skriven på fel adress. Jag hade en kompis skriven hos mig under en period (för länge sedan). Idag tror jag inte att det skulle vara en bra idé.
“På församlingen skrivna” som det stod längst bak i kyrkoböckerna förr. Jag tror det finns ett liknande system hos skatteverket. Problemet skulle väl i så fall vara om alla banker o dyl ser likadant på värdet av detta.
Hur gick du till väga då? Jag har försökt byta svensk bank, men det slutar alltid med att de säger åt mig att komma till ett kontor.
Återstår att se om jag kommer hela vägen. Skaffade ett konto på Skandiabanken (efter återkommande irritation med Swedbank om dumma jävla avgifter). Där skickar de ut ett rek-brev med pinkod som behövs för att verifiera. Första verifieringen gjorde jag med BankID. Har man inte det, kan det bli svårt antar jag.