Jag är nyfiken på vilka boxar man måste ticka i för att öht kunna agera i samhället idag. Vi hade ju en annan tråd om huruvida det gick att leva utan BankID idag. Jag skulle säga nej, så länge du möjligen inte är pensionär och har tid att springa runt och lösa ärenden på plats. Min gissning är att personer som står utanför folkbokföringen av ett eller annat skäl inte kan få BankID.
Hmm, jag får bara Ett tekniskt fel har uppstått. Kontakta kundservice om felet kvarstår. när jag loggar in med BankID för att skapa ett konto där. Men du kanske inte hade varit utskriven i tre år än och därför inte gallrats ur SPAR?
Så är det. Visste inte det var en grej.
Fick också felmeddelande först, när jag ansökte om “Vardagspaketet”. Men sedan gjorde jag det igen och sökte om “Allt i Ett-kontot”, då var det inga problem.
Kan vara tjafset med kreditkort som ställer till det. Får inte använda Klarna kreditkort längre tex. Den har bara slutat fungera.
I det digitala nomad-livet uppstår det här problemet hos dom som inte har någon fast adress utan lever i en husbil eller liknande. Dom behöver vara skrivna någonstans för att få livet med bankkoto och bank-id att fungera men samtidigt begår dom ett brott om dom är skrivna hos en nära släkting utan att bo där.
Jag har varit ‘utskiven’ i över 20 år (tillbaka nu), jag har alltid haft kvar mitt svenska bank konto, jag har haft bank kort, jag har haft mamma som medanvändare/fullmakt (behövdes för 20+ år sedan när det var svårare med internet och bankid inte fanns) och har även haft henne som min adress.
Jag har alltid lyckats få nya kort, jag har lyckats fixa bankid medans jag var utolands.
Jag har misslyckats med att öppna nytt bank konto på annan bank, det gick inte
Jag kommer inte ihåg hur jag fixade bankid eller nya kort, det var antagligen på kontor hemma på kort besök eller skickat hem till mamma.
Jag vet att jag lyckades fixa bankid utomlands, men det är kanske är svårare nu med krav på nationellt id kort (eller lättare?)
Så som jag har fattat folkbokföring så kan du inte avsluta eller inte ha folkbokföring om du är född i Sverige. Du kan endast ändra det till en annan. Om du blir hemlös så kommer du ha kvar den du hade sist men du behöver då skriva ett fysiskt brev för att förklara din situation för skatteverket. Hur det är om du kommer in utan papper har jag ingen aning om, men är du född i Sverige så börjar din folkbokföring hos dina föräldrar tills du flyttar hemifrån.
Jo det går, men det är en process som jag tänker inte är lämplig att dela här då jag inte vill uppmuntra till brott. ![]()
Edit: Nej det är inte av egen erfarenhet som jag vet det
Jag är folkbokförd på min hemadress ![]()
Man kan registrera en särskild postadress till poste restante, om man vill kunna ta emot post trots att man är hemlös eller papperslös. I Stockholm, till exempel, kan man hämta ut brev till post restate bland annat på postkontoret utanför NK.
Det enda som hade fungerat är om du berättar för skatteverket att du flyttar från Sverige men du stannar kvar eller alt kommer tillbaka och bryter mot ditt visum. Är du född i Sverige kommer du alltid ha en folkbokföring, om det är korrekt eller felaktigbokföring så är det fortfarande en folkbokföring.

Bild från Ratsit, på en person som jag vet vem det är… ingen folkbokföringsadress.
Du slängs in i finkan och nyckeln tappas bort…
“På kommunen skriven” dyker upp oftare numera. Skatteverket kan ändra en existerande folkbokföringsadress till den samtidigt som man utreder personens faktiska vistelse. Hemlösa kan ha postadress men ingen folkbokföringsadress tex och kan ha bank id mm. Dock så är det svårt att vara folkbokförd men INTE ha en folkbokföringsadress då Skatteverket mfl vill veta var vi bor pga massa orsaker.
Jag gör väldigt många slagningar per dag i folkbokföringsregistret och ser nog i princip aldrig nån som inte har nån sorts adress i registret.
Ja man kan ta bort viss information från ratsit om man mailar dem. Betyder inte att du ej har en folkbokföring hos skatteverket. Om du har något sätt att komma runt det kan du gärna dela med dig och upplysa. Men står fortfarande vid det jag sa tills du kommer med info som visar motsatsen.
Okej, då får det vara så.
Jag vet att personen inte har bett om att få ha dold adress men som jag sa förut så kommer jag inte att delge hur personen ifråga har gjort då jag inte tänker uppmuntra till brott.
Diskussionen får fortsätta utan mig.