Fondavgift?

Fick rådet av MaxMatthiessen att välja Navigera Aktie 1 i min tjänstepension.

Går jag in på mina sidor på SPP så står det att Förvaltningsavgiften är 1,75%

Tittar jag på mina sidor på MaxM’s produktblad står det Årlig avgift 2,28%.

Jämför jag äpple med äpple? Och betyder det isåfall att MaxM tar ut mellanskillnaden?

Oavsett är det väl dyrt? Någon som har tips på vad jag ska välja som inte är fööör ”riskig”?

Har även en Kapitalförsäkring LIV hos Skandia på ca 50 000:- med 3% ränta.

Hade ni tagit ut den slanten och satt allt direkt hos Lysa eller kanske nån portfölj? Eller ska man pytsa in lite i taget? Känns som pengarna gör bättre nytta någon annanstans…

Förvaltningsavgiften är en del av den årliga avgiften, så att jämföra dessa går inte riktigt.

Min åsikt om “Navigera Aktie 1” är att det är en usel fond. Varför har du blivit rekommenderad den?

Okej, tack för info! Ja, du… jag vet inte varför de tyckte att det var en bra fond. Det är så svårt när man inte är insatt själv och kan ha en vettig åsikt. Man vet inte vad man ska gå på och hur man ska utvärdera fonderna.

Se upp för Max Matthiessens Navigerafonder:

Småspararguiden:
Topp fem skitprodukterna på finansmarknaden 2020

usch, ja… jag såg det. Någon som har något bra stalltips på annan fond?

Hej, jag har samma problem om vill helst flytta allt till Avanza. Fonden ingår i tjänstepension via Futur Pension men jag vet inte om det går att flytta. Det går iaf att byta fond men undrar då också om någon har lite tips om andra bättre fonder?