Nu är vi i v40+2, dvs föräldraskapet börjar vilken dag som helst.
Efter att ha lyssnat på senaste avsnittet om barnsparande kommer jag nog göra följande: starta ett konto i mitt namn där jag sparar till alla eventuella tillskott till familjen i en pott. Utbetalningarna kommer ske jämnt där förste man på tur får 1/X av beloppet, sen får nästa samma belopp senare(+ev inflationsjustering) osv. Utbetalningen kan vi diskutera mer om 20 år… Jag kommer börja med barnbidraget plus en match upp till totalt 3000.
Min fråga till er är vad ni har för fonder till ert barnsparande? Lutar mot 100% globalt index, men intressant att höra vad folk tycker om räntefonder, råvaror, energi etc. Det här kommer alltså bara vara set and forget, utan pill över huvudtaget.
Ett automatiskt sparande tar ju ingen tid överhuvudtaget…
Kommer bara jobba varannan dag första året under hennes föräldraledighet, så min tid är redan åsidosatt i sammanhanget. Sen är jag ju helt ledig ett tag. Du behöver inte oroa dig!
Det funkar inte riktigt så i längden. Barnen kommer kunna få min tid och prioritering ändå, och att lägga undan några tusen i månaden kommer inte göra mig mer ledig, men det kan däremot bidra till kontantinsats eller liknande när de är vuxna.
Inget de kommer veta om förrän det närmar sig användning.
Jag förstår Gabriels take att pengarna kan ge viss typ av tid med barnen, antingen här och nu eller i framtiden.
Själv kör jag inte fullt lika mycket utan ett par hundra i månaden men i Avanza auto 6 för att få lite hävstång, kör gärna hög risk med så lång tidshorisont och i eget namn, dvs kan styra lite när och hur mycket de får ta del av det.
Finns inga arv eller andra pengar framöver till varken mig eller barnen, så är ganska okomplicerat hur vi förhåller oss (skulle hela ens liv braka sönder och samman skulle jag inte vara främmande för att använda dessa pengar till mig själv, för barnens bästa sas).
Pengarna hade kanske kunnat ge mer tid om jag vore anställd. Som det ser ut har jag mycket flexibilitet och möjlighet till ledighet. Valet är inte mellan ledighet eller att spara. Valet är att spara den här andelen av sparandet till mig eller till barnen. Behövs det 3000 under en månad för att göra något med barnen kan det ordnas från andra håll än att uppoffra deras sparande, exempelvis mitt egna.
Frågan handlade ju om detaljerna av folks barnspar. Varför skulle det innebära att man inte tänker på allt det innebär att vara förälder för att man vill lägga upp en sparplan?
Det finns inte så många andra ställen i mitt liv att ställa frågorna kring det ekonomiska än just här…
Hur mycket hävstång har den? Är det annars bara vanligt index, eller någon specifik inriktning?
Det tror jag var poängen med att ha det i eget namn. En failsafe ”ifall att”. Jag tänker likadant
Beloppet tror jag är mindre viktigt. Valde 3k för vi vill ha 3 barn, sen får vi se hur många det blir såklart. Tänkte det var lika bra att spara till alla direkt…
Först körde vi samma upplägg som du tänker (med samma fonder som i eget sparande, största delen billig global index, lite emergin markets och lite extra sverige). Sen hände det lite grejer, lite små-ändringar i ekonomin (drog över det mesta till ett enda konto på avanza med värdepappersbelåning) samtidigt som farmor och farfar startade ett HSB-bospar sparande för barnen (isk i barnens namn) à 100 kr i månaden. Nu har vi inget eget öronmärkt barnspar alls, tycker det räcker med summan de får från sina HSB-konton och om de av någon anledning verkligen skulle behöva mer pengar i framtiden så kommer vi bara ta det från vårat eget sparande.
Mina barnsparkonton är nästan den roligaste delen av min portfölj. Det är det ställe där jag gör mina bästa investeringar eftersom jag då verkligen tänker långsiktigt och inte paniksäljer osv eftersom jag vet att pengarna inte kommer röras på 15 eller mer år.
Första året körde jag SP500, andra och tredje året en världsindexfond, fjärde året en ex USA fond. Jag kommer nog köra världsindex från och med nu,
Men jag kör konton i barnens namn. Jag tänker att efter ett antal år kommer det vara rejäla summor och jag vet inte om jag verkligen skulle ge ett par miljoner till mitt barn då på artonårsdagen utan det vore nog lätt hänt att det blir mindre om det är från min egen depå.
Jag vet ju själv hur segt det är att ta ut 300k till en bil till exempel. Inte kul när portföljens värde sjunker. Så det är nog säkrast att jag sparar i mina barns namn så att det liksom är oåterkalleligt. Jag bor iofs utomlands så jag slipper tänka på överförmyndarnämnden. Kanske är det enklast att spara i sitt eget namn i Sverige.
Edit: Jag skulle köra på världsindexfond i ditt fall. Kanske lite tråkigt men det är nog det mest logiska.
Intressant hur man både verkar ha lättare att bara hålla sig till en plan, och säkert känna mindre under dippar när man spar till någon annan. Det avståndet borde man ju ha till sin egen portfölj också.
Jag hade lika gärna kunnat sätta ihop en egen portfölj med exempelvis 70 % globalt, 10 % Sverige, 10 % tillväxtmarknader och 10 % SCV. Men jag uppskattar enkelheten med Lysa.
Jag har fullt upp med att pilla på mina egna portföljer redan som det är (tyvärr får man väl säga ).
jag kör och har kört Globalt idx, samt piffat upp de lite baserat på “feeling” så
10% SE, 80% Global idx, 10% Emerging M
Det är ju på 60 år sikt om de skall ha det till sin penion vilket är min tanke. Kan vara kontant insats med, men inte min primära tanke
Det blev 200 tusen konservativt placerat barnbidrag.
Nu 22 och vi har skrivit över innehav då hon visat ansvar, jobb, pojkvän.
Sedan utöver det 100 tusen fysiska ädelmetaller.
Så gjorde vi.
Rådet “global indexfond” är det många som skriver men detta innebär 80% i USA i extremt övervärderade techbolag så lägg inte allt i en sådan fond. Jag skulle sprida sparandet på Nordnets indexfonder i Sverige, Norge, Finland och Europa, Avanza Zero, Avanza Emerging Markets, Avanza Global och Spiltan Investmentbolag Sverige.