Fonder med annan Basvaluta, hur påverkar valutan fondvärdet?

Hej,
Jag tittade på lite fonder på Nordnet och hittade då några med basvaluta NOK och låga avgifter.
Det slog mig att jag inte riktigt hade koll på vad som händer med fondvärdet om basvalutan skulle öka respektive minska i värde jmf med SEK.
Om vi bortser hur fonden går, om jag skulle investera 100.000 SEK in en fond som har NOK som Basvaluta vad händer om NOK tappar 5% / vinner 5% mot svenska kronan efter investeringen?
Ökar värdet i fonden om Basvalutan ökar mot SEK?

Vill förstå innan man hoppar i poolen…
Tack, Lodgen

Om den norska valutan blir starkare kan det innebära att värdet på ditt sparande i svenska kronor minskar när du omvandlar det tillbaka. Dina norska tillgångar blir mindre värda sett till den starkare norska kronan, vilket kan leda till att du får färre svenska kronor när du väljer att konvertera ditt sparande tillbaka till svenska valutan.

Om den norska valutan blir svagare kan det innebära att värdet på ditt sparande i svenska kronor ökar när du omvandlar det tillbaka. Dina norska tillgångar blir mer värda sett till den svagare norska kronan, vilket kan resultera i att du får fler svenska kronor när du väljer att konvertera ditt sparande tillbaka till svenska valutan.

Precis som tidigare nämnts är valutakurser volatila och påverkas av olika faktorer. Det är därför svårt att förutsäga exakt hur valutakurserna kommer att utvecklas över tiden. Diversifiering av ditt sparande genom att inkludera tillgångar i olika valutor och tillgångsslag kan hjälpa till att minska risken relaterad till valutavolatilitet.

1 gillning

Om fonden är noterad i NOK men äger t.ex. bara Amerikanska bolag. Du köper och säljer fonden som Svensk för SEK du växlar vid varje köpmoch sälj.

Då är valutakursen SEK/NOK fullständigt irrelevant. Det spelar ingen som helst roll vad den gör för utvecklingen av dina fondandelar.

Detta då fonden inte äger NOK.

2 gillningar

Tack, det var min nästa fråga, fonden har mycket eller allt i USD så det blir inte dubbel valuta exponering?

Vslutan en fond handlas i spelar inte roll för fondes utveckling för dig, även om du personligen lever i någon annan valuta.

Du växlar vi både köp och sälj till olika kursen. De två valutaväxlingarna komperserar för skillnaden som ser ut att finnas om du bara kollar kursgrafen för en fond.

1 gillning

Däremot kanske det tas ut en valutaväxlingsavgift när man köper och säljer andelar i en sådan fond?

1 gillning

Vanligtvis ja. Köper du ETF:er även courtage.