Jag jämför “LF global index” och “Schwab US Large-Cap Growth ETF” (SCHG) och noterar att den första har “basvaluta” SEK och sen andra har basvaluta USD. Vad exakt innebär detta med “basvaluta”? Tex om Sverige devalverar med 25% imorgon, skulle fonderna påverkas olika? Jag antar att så inte är fallet eftersom man i båda fallen har sina pengar investerade i tex Microsoft/Apple-aktier osv?
Sen funderar jag även på det här med avgifter? På LF global står det “Årlig avgift” på 0,20% men hur funkar det på ETF:en… tar dom ngt påslag på varje köp eller hur funkar det?
För ETF noterade i annan valuta (t.ex USD) måste summan först växlas och där tas de ut en avgift som för Avanza och Nordnet är 0.25% vid varje växling dvs 1 gång när du köper och 1 gång när du säljer (om du inte har valutakonto i AF). ETFer brukar också ha en årlig avgift, men för just denna hittar jag inte vad avgiften är.
De finns också en kostnad i spread, t.ex just nu när jag kollar på Nordnet så köps denna för 96,26 och säljs för 105,00 dvs en spread på 8,32% som du tappar om du säljer av den direkt. Detta är oftast kopplat till likviditeten alltså hur omsättningen ser ut för självaste ETFen och de finns alltid en risk att ingen vill köpa eller sälja den ETFen för samma pris som du är villig att köpa / sälja för.
Jag skulle rekommendera att inte köpa just den ETFen på grund av en hög spread och låga likviditeten samt valutaväxlingskostnaden och istället köpa indexfonden som ser ut att bli mycket mindre riskfyllt och billigare.
Sen är jag osäker på om du kan köpa den ETFen här i Sverige då de infördes nya regler 2018.
De finns dock en fördel med andra ETF som har högre likviditet, de är att du kan sälja av dem mycket snabbare jämfört med fonder som ibland tar flera dagar. Du brukar även kunna se värdet förändras dirket eller inom någon timme istället för med fonder få värdet en eller flera dagar tillbaka i tiden.
1 gillning
Supertack för detta svaret! Mycket bra info…