Fonder och NAV kurs

Hej,

På internet finns det extremt många videor om fonder och vad det är.

Jag förstår basic av vad en fond är, men helt ärligt så har jag svårt för att begripa djupgående räknesätt bakom hur en fond fungerar.

Jag är duktigt frustrerad över hur lite info det finns om detta också på internet/youtube och undrar om det är för djup kunskap för gemene? Eller vad är anledningen tro.

Nåväl, jag skulle önska att få hjälp med förståelse av alla kloka individer här.

Se förklaringen nedan jag fått från Spiltan men har riktigt svårt för att begripa det.

” Tänk dig att Aktiefond Investmentbolag består av 4 aktier som är värda 250 kr styck. Då är fondens totala värde 250*4=1000 kr. Fonden har 200 andelar och då blir andelsvärdet/NAV-kursen: 1000/200=5 kr per andel.

Nästa dag går värdet på fonden går upp 10% och du investerar för 100 kr.
Värdet på portföljen går då upp till 1000 * 1,1 = 1 100 kr. Den nya NAV-kursen blir då 1100 kr (fondförmögenhet) / 200 st (antal andelar)= 5,5 kr (Ny NAV-kurs).

Nu behöver vi ta hänsyn till ditt köp vars värde ska läggas till på fondförmögenheten: Fondens nya totala förmögenhet blir : 1100 kr + 100 kr (ditt köp) = 1200 kr
Nytt totalt antal andelar: 1200 (total förmögenhet) / 5,5 (NAV-kurs)= 218,182 st

Du får därför 218,182 – 200 = 18,182 andelar i fonden, vilket motsvarar 8,33% av andelarna.
Värdet på ditt innehav är 18,182 st *5,5 = 100 kr

Så trots att du bara köpt för 100 kr äger du indirekt 8,33% av en fondportfölj bestående av fyra aktier som individuellt kostar 250*1,1= 275 kr var för sig och 100 kr i kassa.
(Som du ser ovan får man alltså inte ta del av en värdeökning som skett samma dag som man gjort ett köp)

För de resterande andelsägare som redan var investerade i fonden sedan tidigare förändras deras ägarandel i och med ditt köp, men de får ändå lika stor del av värdeökningen som om du inte köpt:
Om du inte investerat: 100% (200 andelar / 200 totala andelar) * 1100 kr (total förmögenhet) = 1100
Om du investerar: 91,6667% (200 andelar /218,182 totala andelar) * 1200 (total förmögenhet) = 1100
Som du ser får de ta del av värdeökningen oavsett om du investerarar eller inte.
I verkligheten räknar man individuellt ut värdet på sitt innehav med hjälp av NAV-kursen: 200 st andelar * 5,5 (ny nav kurs) = 1100”

Detta betyder att deras andel av fondens totala förmögenhet ändras eftersom det tillkommer mer pengar som du sätter in i fonden när du köper.

Samtidigt behåller de tidigare andelsägarna samma mängd av varje innehållande aktie i sitt ägande. Det gör att ditt köp inte påverkar de tidigare ägarnas faktiska mängd de äger.

Annars skulle ju du effektivt få del av deras instoppade pengar och avkastning genom att komma i efterhand och köpa.

Så fondens totala antal andelar justeras vid varje insättning och uttag för att kompensera för de pengar som tas in/ut från fonden.

Så tidigare ägares antal andelar aldrig justeras för att någon annan kommer och säljer/köper.

Köper du en fond och får en 1,67 andelar. Då kommer du behålla just 1,67 andelar medans andra stoppar in/tar ut pengar.

1,67 andelar kommer alltid avspegla samma mängd underliggande mängd aktier.

Nav kurs är bara värdet på 1 andel.

Men i en fond så är det alltså inte alltid ett visst antal Andelar? Jag tycker fortfarande är det svårt att begripa hur det fungerar…

Korrekt! Antalet andelar ändras varje gång någon sätter in eller tar ut pengar (säljer/köper). Annars hade de ägare som är kvar missgynnats.

1 gillning

Ok! Försöker förstå mig på allt.

Är det inte konstigt att det finns så lite info om detta? Hur fonderna faktiskt beräknar fram NAV och andelar? Däremot hur mycket info som helst om vad fonder är på en basic nivå samt vilka man ska välja och vad en ska tänka på.
Men inget om detta hur det fungerar i praktiken…

Detta kan kanske hjälpa till.

2 gillningar

Jag håller nog inte med om att det finns lite info om detta.

Jag tycker det finns mycket info om man söker.

Jag tror inte de flesta känner till att ens andelar antal i en fond kan ökas/minskas oavsett om de inte rör fonden någonsin? Bara tanken gör mig förvirrad. Köper jag en aktie så är det alltid det antalet jag kommer att äga, och snarare kursen som kan röra sig.
Jag tror bara jag behöver få förklarat det på ett annat vis…

Tror du fått något om bakfoten. Dina andelar i fonden ändras inte om du inte köper/säljer. Däremot så ökar/minskar fondens totala antal andelar när folk köper/säljer.

2 gillningar

Det är ju precis det de inte gör! Eftersom fondens totala antal andelar förändras så du behåller lika många andelar hela tiden du äger. Utan att du blir blåst.

Exakt samma med en fond. Köper du 1,67 andelar så kommer du behålla 1,67 andelar.

Precis som ett företag kan ställa ut fler aktier (skapa andelar) vid kapitaltillskott och göra återköp (förstöra/minska antalet andelar) för att öka värdet per aktie utan att förändra totala värdet. Antalet utstående aktier kan ändras och antalet andelar kan ändra. Men du äger alltid lika många aktier (bortsett från splittar) eller andelar.

Söker du på “open ended fund” kommer du hitta massor med info.

1 gillning

Ok det hade jag. Och jag förstår nu att fondens andelar förändras, även om det är något som gör att jag har svårt för att ta in det.

Jag förstår också att jag egentligen inte behöver förstå exakt, för att ända veta att saker blir korrekt.

Vet inte om jag drar för mycket paralleller till aktier för där vore det helt vansinne om antalet utestående aktier pendlade…

Tack så mycket! Ska försöka hitta, försökte innan hitta info om fondandelar och uträkning av NAV men det var enligt mig på svenska mkt sparsamt

Men det gör dem ju! Både återköp och nyemissioner görs ju då och då.

Anta att en bonde har en äppeltjänst där du får köpa andelar i.
Bonden har en förvaringskorg (fond) med 20 äpplen (andelar), du har köpt tre av dem.
Sen kommer Olle och vill ha äpplen till ett värde av 5 äpplen. Bonden plockar äpplena från hans äppelträd och lägger in dem i korgen samt får betalt av Olle. Nu är där 25 äpplen i korgen och du äger fortfarande tre äpplen.
Nästa dag ber Lisa bonden att sälja hennes två äpplen på torghandeln vilket bonden gör och Lisa får ut ett värdet av dessa i kronor. Nu är där 23 äpplen i korgen och du har fortfarande tre äpplen kvar.
Värdet på dina tre äpplen är just nu baserat på vad äpplena säljs för på torget. Värdet kommer dock skifta beroende på vilken dag äpplena säljs.

8 gillningar

Det här var nog den bästa analogin jag någonsin hört för fonder eller aktiebolag.

Det är så tydligt.

1 gillning

Stort tack, den hjälpte faktiskt för att pussla ihop förståelsen.

Och mina 3 andelar tappar inte i värde pga utspädning när det kommer 5 till i korgen så att där ligger 25 pga pengarna som inkommer då antar jag? Men dessa måste väl det också handlas värdepapper för så att majoriteten av innehållet i Äppelkorgen(fonden) kan ge fortsatt värdestegring

Det sker ingen utspädning då det kommer in pengar som det köps aktier för och andelarna man får baseras på hur mycket pengar man stoppar in.
De som köper eller säljer ska inte påverka de andra som äger andelar, annars hade det blivit orättvist

1 gillning