Kan någon vänligen förklara följande:
Om jag har andelar i en fond för ett totalt värde av säg 100.000 kr, men att jag köpt upp mig till dessa totala 100.000 med diverse klumpsummor där fonden gått upp och ner i NAV-kurs vid köpen. Jag har t ex fått 100 andelar för 10.000 kr vid ett tillfälle, 50 andelar för 10.000 vid ett annat. Jag har nu alltså 100.000 totalt i fonden säger vi.
Om värdet/NAV-kursen för aktuell fond nu går upp 1% under en dag (det man ser på Avanza t ex under Mina innehav), varför går det då upp 1% på 100.000 och inte 1% baserat på de olika NAV-kursen jag köpt för?
T ex om halva mitt innehav är köpt för mycket billigare kurs, och den andra halvan dyrare, borde det inte ge procentuell annorlunda avkastning då?
Det gör det genom att du nu får 1% på alla dina andelar du äger. Igår var alla de andelarna värda 100kSEK. Alla andelar du äger går upp 1% idag, då äger du lika många andelar som igår, nu med värdet 101kSEK. Eller 1% upp på 100kSEK.
Mmm, så där hänger jag med. Jag tror du gör det svårare än vad det är och kanske förvirrar dig med fondandelar och NAV.
Ta ett helt annat exempel.
Om du köpt en bostad för 1 Mkr för en massa år sedan och den är värd 10 Mkr idag.
När det handlas med bostäder i ditt område så relateras uppgång till nuvarande värdet/priset dvs 10 Mkr för ingen mer än du vet ju vad du gav.
Om Booli sedan påstår att bostadspriserna i ditt område gått upp 10% senare året så är det ju på nuvärde marknadspris dvs upp 10% på 10 Mkr dvs nu är den värd 11 Mkr.
Fondandelarna du köpt vid olika tidpunkter är din kostnad och den är unik för dig (precis som huset för 1 Mkr).
Dagliga prisuppdateringar på fonder är jämför med föregående pris (inte din kostnad).