Jag blev erbjuden och har under en period provat på en fondplaceringstjänst hos en av storbankerna. Så här i efterhand ångrar jag det och jag borde ha reagerat på den oklara beskrivningen av vad tjänsten gör. Den har per risknivå (som man väljer - ”balanserad” tex) ett jämförelseindex som den siktar på att följa. Förvånande (?) nog gick den förra året kraftigt under detta index. Den gör en väldigt stor mängd fondbyten så att få överblick är omöjligt. Så - det är nån slags robot som misslyckas med att följa sitt index och som dessutom kostar en hel del? Hur ska man se på det här? Finns det något positivt med en sån här tjänst?
1 gillning
Låter inte som det finns något positivt. Vad är det ens för tjänst?
Om det är fondrobot du vill ha så brukar Lysa, Opti eller Betterwealth rekommenderas.
1 gillning
Vet inte vilket tjänst du pratar om, men det låter mer som aktiv förvaltning av fonder som jag läser det. Misstänker du får betala mer än 0,4% för kalaset också? Där någonstans går gränsen för breda indexfonder vad gäller avgifter.
Det positiva är nog för banken, att de sålt in tjänsten och får kunder att betala för den. Forskningen visar olika mynt, men de som dominerar här säger att rena globala indexfonder är bättre investering för de flesta småsparare.
1 gillning