Fondportfölj råd?

Hej!

Jag har försökt skapa en fondportfölj utifrån diverse råd bl.a från forumet och från egen påläsning. Tacksam om någon med mer vana kan screena den och låta mig veta om ni har andra råd på något som kan tas bort eller borde läggas till? Om fördelningen i sig också är bra?

Hur lång är din sparhorisont? Ska du spara mer än 10 år kan du ta bort räntefonder. Har du en buffert i tex sparkonto?

Globala indexfonder skulle jag hellre välja minst 80%. Man kan ha upp till 100%.

Dessa skulle jag ha tagit bort:
Avanza Ränta Kort
AMF Räntefond Mix
Avanza Zero

1 gillning

Allt under 10% gör varken från eller till.

Jag har en buffert, sparar på räntekonto 3.10% på avanza. Jag tänkte att jag ville kunna ta ut en del av pengarna inom 2 år tex från räntefonder, men att majoriteten ska kunna stå kvar 10+ år.

De som du behöver inom 2 år är bättre att du binder på sparkonton istället. Du kan välja flera bundna på olika tider.

De pengar som du kan avvara över 10 år kan du ha i fonder.

Du kan få högre ränta än 3,10%.

1 gillning

Hej!

Om du vill ha extra vikt mot Sverige och lite extra tech (dock redan största branschen i globalfonderna), ser aktiefördelningen okej ut. Du kan däremot få ner antalet fonder om du så önskar.

DNB Global Indeks, Avanza Global och Länsförsäkringar Global Index är alla globala indexfonder. Även om innehaven skiljer sig en del åt blir det mycket av samma kaka. Jag hade petat in Avanza Global och Länsförsäkringar Global Index i DNB. Vill du ändå ha mer än en global indexfond, hade jag fördelat lika i dessa.

Du har redan hög exponering mot Usa i en global indexfond så Länsförsäkringar USA index hade jag lagt i global indexfond.

Avanza Zeros innehav överlappar Plus Allabolag Sverige (som är betydligt bredare) så Avanza Zero hade jag skippat.

Med räntor hade en portfölj med färre fonder kunnat se ut i stil med:

DNB Global Indeks 60 % (eller 30/30 med två globala indexfonder)
Plus Allabolag Sverige 20 %
Swedbank Robur Technology 10 %
Räntor 10 %

Utan räntor:

DNB Global Indeks 70 % (eller 35/35 med två globala indexfonder)
Plus Allabolag Sverige 20 %
Swedbank Robur Technology 10 %

Fördelningen ligger också i linje med rekommendationer för modellportfölj 2024.

0 - 100% en bred, billig, passiv och global aktieindexfond

0 - 20% en bred, billig, passiv och svensk aktieindexfond

0 - 10% gör ett eget val, t.ex. tillväxtmarknadsfond, småbolag, investmentbolag eller något annat.

2 gillningar

Tack så mycket! Jag valde sevenday bank till slut att binda i 3 månader för 3.75 % räntesats. Fanns annat också men vart oklart om svenska insättningsgarantin gällde för de så vågade inte välja annat. Vad har du valt om jag får fråga?

Alla har insättningsgaranti så de är lugnt att välja alla på Compricer.se. Jag har Multitude Bank bundet 1 år och Bluestep bundet 6 månader. Rörliga sparkonton brukar jag byta runt och välja de som har bra ränta. Rörligt har jag Multitude Bank och Moank.

1 gillning

Tack för du delade med dig, nu har jag låst det mesta i 3 månader men när de klart så ska jag nog prova på de med! :slight_smile:

En fråga? Det var lite oklarheter online kring hur det ser ut med skatteavdrag på räntan man tjänar in på Multitude bank. Skatt ska ju betalas men det var oklart om det dyker upp av sig själv på deklarationen eller om man själv behöver registrera det. Hur har det sett ut för dig?

Ja det vet jag tyvärr inte då jag valde bundet i januari 2024 för första gången och kommer få ut de pengarna först i januari 2025. Har inte haft Multitude Bank innan.

Min gissning är att om du överstiger 100 kr i ränta så kommer det att vara med på deklarationen. Dock så kommer du få betala skatten i samband med deklarationen.
Det är bara att ha det i åtanke att man får betala skatten vid senare tillfälle.

Om man läser om det rörliga så dras ingen skatt.
Rörlig Sparränta:
Du får den upplupna räntan månadsvis, skatt innehålls inte. Räntan betalas till sparkontot och ger dig därmed hela tiden mer pengar.

Fast ränta:
Du får den upplupna räntan på förfallodagen.
Vid löptider över 12 månader får du den var 12:e månad.
Räntan betalas till ditt sparkonto.

Jo stämmer att det inte dras av multitude bank men det ska betalas. Framgår här:

6.Skatter
Upplupen ränta är i allmänhet skattepliktig som inkomst. Banken ska inte hålla inne några skatter för din räkning. Du är skyldig att betala skatt. Om du har några frågor bör du kontakta Skatteverket eller dina skatterådgivare. Banken
erbjuder inte skatterådgivning.

Frågan var bara om det görs automatiskt att skatteverket får in dessa uppgifter eller om man själv måste registrera detta, då känns det lite bökigare. Men ska nog höra med skatteverket då…

Jag har mailat till Multitude och frågat om de rapporterar in till Skatteverket eller inte. Får se när jag får svar.

Svaret av Multitude Bank är.
Jag förstår att du har frågor om skatt.
Generellt betalar vi inte ut ränta skattefritt.
Beloppen i räkenskaperna, inklusive ränta, är i huvudsak bruttobelopp.

Som kund är du skyldig att deklarera denna ränta som inkomst enligt skattelagstiftningen i ditt land, så att den kan beskattas av relevanta myndigheter.

Så det innebär att man själv måste ta upp detta när man deklarerar.