Ränta på ränta på fasträntekonto

Hej,

basic-fråga som jag antagligen kunnat googla mig till men…

tjänar man ränta-på-ränta på ett fasträntekonto? Om inte, borde inte den annonserade räntan vara lägre?

1 gillning

Det beror på hur räntan betalas ut. För att få full effekt av ränta på ränta krävs att räntan läggs till det sparade kapitalet under löptiden (så att även den nya räntan börjar förräntas). Hos många svenska banker betalas dock den fasta räntan ut först när bindningstiden löper ut, vilket innebär att du inte får någon ränta på ränta under själva sparperioden.

1 gillning

En konsekvens av det @Thompa.th skriver är att räntejämförelser blir mer rättvisande om man genomgående fokuserar på effektiva årsräntor istället för de nominella räntesiffror som ofta visas.

Om sparinstitutionen betalar ut räntan vid bindningstidens slut blir den effektiva årsräntan lägre (precis som du säger) för löptider längre än 1 år, men högre för löptider kortare än 1 år (se t ex den streckade oranga linjen i Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 1451 av Kanske ).

1 gillning

Ok.

Tack båda för input!

Beror lite på banken. Den annonserade räntan är oftast årsränta. Betalas den ut årligen och återinvesteras får du ränta på ränta, annars inte.

Gå in på den här länken så kommer du direkt till vilka banker som betalar ut räntan månads- eller årsvis. Alla bindningstider exkl. ingen bindningstid är med. Vill du se vilka som betalar ut räntan vid förfall så kan du filtrera på det också. Du ser mer info på datorn än på mobilen. Det är min sida, men det finns ingen annan sida som jag känner till som presenterar den här infon så det borde vara ok. Ibland är bankerna inte så duktiga på att tydligt redovisa om det är den effektiva årsräntan så det kan finnas fel.

1 gillning