Jag ska börja löneväxla och gör i samband med det en genomlysning av mina nuvarande Fondinnehav hos SPP för tjänstepensionen. Då jag är 32 år har jag inte tidigare fokuserat så mycket på det men nu när takten kommer öka avsevärt (med ca 200%) i och med löneväxlingen vill jag känna mig trygg i fondinnehav och fördelning.
I dagsläget ser fördelningen ut enligt följande:
73% - Storebrand Global Plus
14% - Storebrand Emerging Markets Plus
13% - Storebrand Sverige Plus
Målet är att efterlikna Lysa till största möjliga utsträckning med minst 80% aktier (troligtvis närmare 100% då sparhorisonten är lång).
Är det någon här som har SPP och har gått i samma tankar tidigare? Vad rekommenderar ni för fördelning av SPPs fonder? Alla rekommendationer är välkomna.
Om du vill motsvara Lysa så är väl närmast 70% Storebrand global all countries, 20% Storebrand Sverige och 10% Storrebrand emerging markets.
Edit - globalfonden innehåller redan tillväxtmarknader så du kan skippa separat tillväxtmarknadsfond. Så aktiedelen blir 80% Storebrand Global all country och 20% Storebrand Sverige
Men du behöver kanske fundera över hur din totala ekonomi ser ut? Sparar du privat också? Hur ser fördelningen ut där?
Möjligt du behöver anpassa det du har i din tjp för att få en total risk du är nöjd med.
Jag har en TP slatt kvar på SPP och då finns SB global all countries så jag tycker du kan förenkla om det är så för dig också. All countries innehåller TM
Sen har ju Lysa 20% Sverige och deras räntedel är mer åt långa hållet dvs obligationer
Så i min värld är en Lysa look alike på SPP med 80% aktieandel (om det är det du vill ha)
70% SB global all countries
10% SB Sverige
20% SB Lång obligation
Personligen eftersom vi är i en räntehöjnings cykel så hade jag nog tagit en kort röntefond ett tag till tills räntorna peakat. Tex SB Kortränta. Men då är det mindre Lysa stil.
Tack, absolut! Tänker kring fyra-hinkprinciperna i övrigt så försöker absolut ta helheten med i beräkningen. Är väl ganska högt upp på riskkurvan i dagsläget men väger in flera faktorer i det som jobbsäkerhet osv. så hade varit trygg med en stor aktiekaka gällande TJP.
Ska definitivt ta en närmare titt på Global All Countries och dess innehåll. Sen skrota Emerging Markets om det redan är inkluderat. Desto enklare och tråkigare upplägg desto bättre känns som den bästa vägen framåt